Samassa veneessä
  • Lähetä palautetta /
  • Avaa Raamattu /
  • Lahjoita /
  • Lähetä ohjelmaidea

Raamattu

Valitse kirja ja luku ylläolevasta valikosta
Pyhä Raamattu - Vanha testamentti ja Uusi testamentti - Raamattu Kansalle 2012
© Raamattu Kansalle ry

Anna palautetta / Lähetä esirukouspyyntö

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Voit antaa palautetta tai lähettää rukouspyynnön käyttäen vasemmalla sijaitsevaa palautelomaketta. Valitse ensin palautteen tyyppi ja kirjoita sen jälkeen yhteystietosi ja viestisi.

Teknisten ongelmien kohdalla pyydämme antamaan vikaselosteen mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja selkeästi voidaksemme auttaa sinua. Huomioithan ruokuspyyntöä lähettäessäsi, että et lähetä lomakkeen kautta arkaluontaista tietoa ihmisistä.

Jättämäsi esirukoukset ohjataan kyseisen yhteisön sähköpostiin.

Ohjelmaidea

Anna ohjelmaidea

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.

Samassa veneessä

Raamatunkohta: Psalmi 133 Pekka Havupalo, 2022-02-06
Teema: Samassa veneessä

Ihmiskuntana olemme samassa veneessä, koska jaamme keskenämme yhden ainoan maapallon. Silti suuret valtakeskittymät soutavat räikeästi eri suuntiin. Suomessa asuvina olemme samassa veneessä, koska jaamme keskenämme yhden ainoan Suomen. Silti poliittiset voimat soutavat eri suuntiin. Jeesuksen omina olemme samassa veneessä, koska olemme Kristuksen yhden ainoan ruumiin jäseniä. Silti mekin soudamme usein eri suuntiin. Seurakuntana olemme vielä konkreettisemmin samassa veneessä ja meidän tulisi soutaa samaan suuntaan, että voisimme toteuttaa lähetyskäskyä ja toimia yhdessä, rukoillen ja Jumalan kunniaksi.

Daavid kantoi huolta kansansa yhteyden tilasta, erityisesti silloin, kun ihmiset tulivat vuotuisille juhlille Jerusalemiin. Daavid tiesi, että kansassa oli jännitteitä eri heimojen välillä. Hän tiesi, että ihmiset tulivat eri elämäntilanteista ja edustivat eri sukupolvia. Daavid halusi, että kun ihmiset tulevat lähelle Jumalaa, he ymmärtäisivät olevansa samassa veneessä ja tulisivat myös lähelle toisiaan, että he voisivat kokea kaiken siunauksen, jonka Jumala halusi heille antaa. Siksi Daavid teki yhteyteen rohkaisevan laulun, joka tunnetaan Psalmina 133. Se on yksi viidestätoista matkalaulusta, joita laulettiin matkalla juhlille ja ehkä myös noustessa portaita temppelialueelle. Laulussaan Daavid valottaa yhteyteen sidottuja siunauksia.

I Yhteys on hyvää ja suloista, j. 1
• Tässäkin Psalmissa Jumalan Hengen ilmoitus ja Daavidin elämänkokemus nivoutuvat yhteen. Daavidilla oli kokemusta sekä jännitteisistä että sopuisista ihmissuhteista.
• Daavidin kasvukodissa ihmissuhteet rakoilivat. Siellä häntä vähäteltiin, ehkä jopa halveksittiin. Tämä ilmeni, kun profeetta Samuel saapui vierailulle, eikä Daavidia kutsuttu paikalle. Ehkä tämä johtui hänen nuoruudestaan, ehkä myös siitä, että hän oli hengellisesti erilainen kuin muut. Hänen jumalasuhteensa oli läheisempi, syvempi ja vuorovaikutteisempi kuin muilla. Jännitteet lisääntyivät, kun Samuel voiteli Daavidin kuninkaaksi. Kun Daavid tämän jälkeen meni käymään sotatantereella, jossa Goljat haastoi israelilaisia taisteluun, Daavidin vanhimman veljen asenne tuli ilmi tämän sanoissa: ”Minä tunnen sinun julkeutesi ja sydämesi pahuuden”.
• Kun Daavid siirtyi töihin kodin ulkopuolelle, hänen työnantajansa suhde häneen muodostui ongelmalliseksi. Työnantaja oli kuningas Saul, joka kahteen otteeseen yritti surmata Daavidin heittämällä tätä keihäällä. Myöhemmin Saul lähetti armeijan joukko-osaston Daavidin perään.
• Daavidilla oli myös erinomaisia ihmissuhteita. Ne tulevat näkyviksi elämän suurissa kriiseissä. Kun Daavid joutui pakenemaan Saulin luota, hän meni ensin profeetta Samuelin luo. Tässä näkyy yhteys erilaisten voitelujen, kutsujen, tehtävien ja sukupolvien välillä. Toiseksi Daavid meni ikätoverinsa Joonatanin luo. Tämä suhde oli läheinen vertaissuhde.
• Daavid tiesi, kuinka hyvää ja suloista on yhteys ja jännitteetön tila. Sana ”hyvä” ohjaa ajatukset luomistyön viimeiseen päivään, jossa Jumala ihmisen luotuaan totesi kaiken olevan erittäin hyvää. Rauha ja lepo ihmissuhteissa on erittäin hyvää, se on sangen suloista.
• Yhdessä eläminen viittaa arjen jakamiseen, avoimuuteen ja yhteyteen ottamiseen.

II Yhteys avaa ovet Pyhän Hengen voiteluun, j. 2
• Yhteyden voima on kuin ylimmäisen papin päälle runsaasti vuodatettu voiteluöljy. Kaiken, mitä Jumala tekee, hän tekee yhteydestä käsin. Siksi Jumala vuodattaa Pyhän Hengen yhteyden ylle. Ensimmäisen helluntaipäivän tapahtumia edelsi syvä yhteys. Ensin kaikki pysyivät yksimielisesti rukouksessa. Kun helluntaipäivä oli tullut, he olivat kaikki yhdessä koolla, Apt. 2:2-4
• Keskinäisen yhteytemme laatu vaikuttaa siihen, mitä Jumala voi tehdä keskuudessamme ja kauttamme, kun kokoonnumme yhteen.

III Yhteys on virvoituksen lähde, j. 3
• Israelin kuumassa ja kuivassa kesässä mikään ei viheriöi ilman keinokastelua, paitsi Hermon-vuoren rinteet, jotka saavat osansa kasteesta. Vaikka olosuhteet olisivat kuinka haasteelliset tahansa tai hengellinen ympäristö kuinka kuiva tahansa, yhteydessä koetaan virvoitusta, kasvua ja hedelmää.

IV Yhteys avaa ovia ikuiseen elämään, j. 3
• Yhteyteen laskeutuu Jumalan siunaus. Sen tärkein ulottuvuus on ikuinen elämä eli se, että yhä useammat ihmiset ottavat Jeesuksen vastaan, saavat syntinsä anteeksi ja pääsevät osallisiksi ikuisesta elämästä. Jeesuksen omin sanoin: ”Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus”.

Me olemme tämän seurakunnan jäseninä samassa veneessä. Meillä saa olla erilaisia mielipiteitä ja käsityksiä, mutta ne eivät saisi rapauttaa yhteyttämme. Me olemme seurakuntana olemassa, että me voisimme aidosti kohdata ihmisiä, kutsua heitä yhteyteemme ja Jeesuksen luo sekä kannustaa heitä heidän matkallaan kohti taivasta. Meidän näkymme on soutaa samassa veneessä samaan suuntaan lähelle Jumalaa ja lähelle ihmisiä.

Tuottaja: Turun Helluntaiseurakunta | Esiintyjät: Pekka Havupalo | Kesto: 00:29:30 | Ajankohta: 6.2.2022

  • Katso lisää

  • Kaikki/
  • Jaksot/
  • Klipit

Lahjoita

Tule tukemaan UskoTV:n työtä ja tue omalla lahjoituksellasi, niin että voimme tulevaisuudessakin tarjota sinulle hyviä ohjelmia katsottavaksi. Lahjoita nyt!

Select Payment Method
Personal Info

Terms

Donation Total: 20.00€

SOITA 0600-12500

Puhelun hinta 10,26 e/puh + pvm

Keräyslupa: RA/2021/1670
alkaen 1.1.2022, myöntäjä Poliisihallitus 9.12.2021. Varat käytetään Avainmedian medialähetystyöhön Suomessa ja ulkomailla.

Lisää katsottavaa