Rikkaan miehen harhaluuloja (saarnasarja Kolme rikasta miestä 1/3)
  • Lähetä palautetta /
  • Avaa Raamattu /
  • Lahjoita /
  • Lähetä ohjelmaidea

Raamattu

Valitse kirja ja luku ylläolevasta valikosta
Pyhä Raamattu - Vanha testamentti ja Uusi testamentti - Raamattu Kansalle 2012
© Raamattu Kansalle ry

Anna palautetta / Lähetä esirukouspyyntö

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Voit antaa palautetta tai lähettää rukouspyynnön käyttäen vasemmalla sijaitsevaa palautelomaketta. Valitse ensin palautteen tyyppi ja kirjoita sen jälkeen yhteystietosi ja viestisi.

Teknisten ongelmien kohdalla pyydämme antamaan vikaselosteen mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja selkeästi voidaksemme auttaa sinua. Huomioithan ruokuspyyntöä lähettäessäsi, että et lähetä lomakkeen kautta arkaluontaista tietoa ihmisistä.

Jättämäsi esirukoukset ohjataan kyseisen yhteisön sähköpostiin.

Ohjelmaidea

Anna ohjelmaidea

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.

Rikkaan miehen harhaluuloja (saarnasarja Kolme rikasta miestä 1/3)

Raamatunkohta: Luuk. 16:19-31 Pekka Havupalo, 2024-02-04
Teema: Rikkaan miehen harhaluuloja (saarnasarja Kolme rikasta miestä 1/3)

Luvuissa 16, 18 ja 19 Luukas marssittaa eteemme kolmen rikkaan miehen tarinat. Niissä on nähtävissä kehityskaari, joka alkaa huonoimmasta vaihtoehdosta. Tarinat koskettavat myös meitä, sillä globaalisti katsottuna Suomessa asuvat kuuluvat keskimäärin maailman vauraimpaan prosenttiin.

Kertomus ensimmäisestä rikkaasta miehestä liittyy kertomukseen epärehellisestä taloudenhoitajasta. Se päättyy Jeesuksen sanoihin ”Ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa”. Ihmisellä voi olla elämässään sekä Jumala että mammonaa, mutta elämän kuninkuus voi olla vain toisella. Fariseukset kuulivat kaiken, Luuk. 16:14-15. He olivat ahneita ja tekeytyivät vanhurskaiksi. Jumala ei ole kiinnostunut ulkonaisesta vaan sisäisestä. Koska sisäinen ei ollut kunnossa, fariseukset elivät petollisissa harhaluuloissa. Kertomuksessa rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta Jeesus valaisee harhaluulojen olemusta ja seurauksia.

I Rikas mies luuli, että sisäinen elämä ei vaikuta kuoleman jälkeiseen kohtaloon, j. 19-22
• Rikas mies käytti varojaan äärimmäisen itsekeskeisesti. Hän vaatteensa oli tehty kalliista kankaista ja valmistettu mittatilaustyönä. Kohtuullisuus ei riittänyt vaan kaiken piti olla ylellistä, loisteliasta ja viimeistä huutoa. Hän oli luksustuotteiden ja gourmet-aterioiden suurkuluttaja.
• Rikas mies oli myös säälimätön ja rakkaudeton. Hänen porttinsa pieleen oli jätetty virumaan köyhä ja pahasti sairas mies, nimeltään Lasarus. Rikas mies näki Lasaruksen joka ikinen kerta, kun meni portistaan sisälle tai ulos, mutta ei tehnyt elettäkään auttaakseen. Autettavia oli vain yksi ja auttaminen ei olisi tuntunut rikkaan miehen varoissa ollenkaan. Silti näyttää siltä, että rikas mies oli kieltänyt palvelijoitaan viemästä Lasarukselle edes tähteitä kalliista ruoistaan.
• Kun muuta ei ollut saatavilla, Lasarus halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan miehen pöydältä. Ehkä rikkaan miehen palvelijat lakaisivat lattioita ja toivat muruja Lasarukselle.
• Rikkaus tai köyhyys eivät vaikuttaneet elämän rajallisuuteen. Ensin kuoli köyhä ja sairas, sitten rikas. Enkelit veivät Lasaruksen Abrahamin luokse. Rikas mies haudattiin ja hän joutui tuonelaan.
• Rikas ei päätynyt tuonelaan rikkautensa tähden, eikä Lasarus Abrahamin luokse köyhyytensä tai sairautensa tähden. Abrahamkin oli ajallisesti todella rikas. Rikkaus tai köyhyys eivät merkinneet Jumalalle mitään. Hän katsoi sydämeen. Abraham sai kuolemansa jälkeen hyvän osan uskonsa tähden. Hänen luokseen pääsivät ne, jotka hänen laillaan uskoivat Jumalaan ja uskoivat Jumalaa. Lasaruksen sydämessä asui tämä usko, rikkaan miehen sydämessä ei. Jae 31 antaa ymmärtää, että Lasarus uskoi Jumalan sanaa eli Moosesta ja profeettoja, vaikka oli köyhä ja sairas. Rikas ei uskonut. Sen seurauksena rikas eli itsekeskeistä ja rakkaudetonta elämää. Tekopyhyydellä voi ehkä pettää ihmisiä, mutta Jumalaa ei koskaan.

II Rikas mies luuli, että muutos on mahdollinen vielä kuoleman jälkeen, j. 23-26
• Rikas mies havahtui liekkien keskellä. Hän tunsi Lasaruksen nimeltä, eikä siitä huolimatta ollut auttanut häntä. Kuitenkin hän pyysi, että Lasarus tulisi nyt auttamaan häntä hänen tuskissaan.
• Abrahamin vastaus on vavahduttava. Ensin hän puhuttelee rikasta miestä sanalla ”poikani” ilmaisten sääliä, jota Jumala tuntee myös niitä ihmisiä kohtaan, jotka halveksivat häntä. Toiseksi hän kertoo rikkaan miehen saaneen eläessään osakseen hyvää, Lasaruksen taas pahaa. Rivien välissä on viesti siitä, että te elitte vierekkäin ja sinulla olisi ollut resurssit lievittää Lasaruksen kärsimyksiä, mutta sinä et tehnyt niin. Kolmanneksi kuolema sinetöi elämässä tehdyt päätökset.

III Rikas mies luuli, että kuolleista nouseminen vakuuttaa ne, jotka eivät usko, j. 31
• Tämä kävi ilmi, kun edes Jeesuksen nouseminen kuolleista ei riittänyt vakuuttamaan valtaosaa ihmisistä. Heidän sydämensä pysyi suljettuna Jumalan sanalle.

Tuottaja: Turun Helluntaiseurakunta | Esiintyjät: Pekka Havupalo | Kesto: 00:39:32 | Ajankohta: 4.2.2024

  • Katso lisää

  • Kaikki/
  • Jaksot/
  • Klipit

Lahjoita

Tule tukemaan UskoTV:n työtä ja tue omalla lahjoituksellasi, niin että voimme tulevaisuudessakin tarjota sinulle hyviä ohjelmia katsottavaksi. Lahjoita nyt!

Select Payment Method
Personal Info

Terms

Donation Total: 20.00€

SOITA 0600-12500

Puhelun hinta 10,26 e/puh + pvm

Keräyslupa: RA/2021/1670
alkaen 1.1.2022, myöntäjä Poliisihallitus 9.12.2021. Varat käytetään Avainmedian medialähetystyöhön Suomessa ja ulkomailla.

Lisää katsottavaa