Rakastaa, ei rakasta, rakastaa
  • Lähetä palautetta /
  • Avaa Raamattu /
  • Lahjoita /
  • Lähetä ohjelmaidea

Raamattu

Valitse kirja ja luku ylläolevasta valikosta
Pyhä Raamattu - Vanha testamentti ja Uusi testamentti - Raamattu Kansalle 2012
© Raamattu Kansalle ry

Anna palautetta / Lähetä esirukouspyyntö

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Voit antaa palautetta tai lähettää rukouspyynnön käyttäen vasemmalla sijaitsevaa palautelomaketta. Valitse ensin palautteen tyyppi ja kirjoita sen jälkeen yhteystietosi ja viestisi.

Teknisten ongelmien kohdalla pyydämme antamaan vikaselosteen mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja selkeästi voidaksemme auttaa sinua. Huomioithan ruokuspyyntöä lähettäessäsi, että et lähetä lomakkeen kautta arkaluontaista tietoa ihmisistä.

Jättämäsi esirukoukset ohjataan kyseisen yhteisön sähköpostiin.

Ohjelmaidea

Anna ohjelmaidea

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.

Rakastaa, ei rakasta, rakastaa

Raamatunkohta: Matt. 22:34-40 Pekka Havupalo, 2022-01-02
Teema: Rakastaa, ei rakasta, rakastaa

Jeesus oli sarjatulena tulevien koetusten keskellä. Häneltä kysyttiin hänen vallastaan, veron maksamisesta, ylösnousemuksesta ja nyt suurimmasta käskystä. Usein koettelemukset tulevat meidänkin elämäämme ryppäinä. Jeesuksen vastaus jokaiseen kysymykseen oli nerokas. Ulkoinen paine ei himmentänyt hänen suhdettaan Jumalaan. Tässä keskustelussa on kyse Jumalan olemuksesta ja sen vaikutuksesta elämäämme.

I Ihminen heijastaa sitä kuvaa, mikä hänellä on Jumalasta
• Lainoppineen esittämä kysymys avaa meille hänen sielunmaisemaansa. Hänen Jumalansa oli olemukseltaan ankara käskijä. Siksi mies luki Mooseksen kirjoja kuin lakikirjaa. Hänestä, niin kuin ylipäätään lainoppineista ja fariseuksista, oli myös tullut käskijöitä. He halusivat hallita ja kontrolloida ihmisen käyttäytymistä. Miehen sielu oli suorittajan sielu, ahdas, ankara ja arvosteleva, todennäköisesti myös ulkokultainen. Ulkokultaisuutta ruokkii tarve tulla hyväksytyksi tilanteessa, jossa ryhmän ihanteet ovat vaikeita tai mahdottomia saavutettaviksi.
• Kontrollihalu syntyy usein epävarmuudesta ja turvattomuudesta. Kuva Jumalasta käskijänä ruokkii molempia, koska et voi olla koskaan täysin varma siitä, miellytätkö käskijää tarpeeksi. Käskijän edessä joudut aina aprikoimaan ”rakastaa, ei rakasta, rakastaa”.
• Lainoppinut tunsi lain perusteellisesti, mutta tulkitsi sen merkityksiä aivan väärin. Käskyt eivät ole väline, jonka avulla voi rakentaa suhdetta Jumalaan. Ne ovat enemminkin suoja, joka turvaa rakkauden perustalle rakennettuja suhteita Jumalaan ja ihmisiin.
• UT:n mukaan laki annettiin ensisijaisesti näyttämään meille syntiemme suuruus ja luomaan tarve saada ne anteeksi. Siksi Paavali sanoo: ”Näin laista on tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me tulisimme vanhurskaiksi uskosta”, Gal 3:24. ”Kristuksen tuloon asti laki oli siis meidän valvojamme. Kun sitten uskoimme, meistä tuli Jumalan silmissä syyttömiä”, UT2020.

II Jumalan tahto ja suunnitelma toteutuvat rakkauden kautta
• Vastauksessaan Jeesus johdatti kysyjää kohti kirjoitusten syvintä merkitystä. Kaiken kirjoitetun tulkinta-avain on rakkaus, koska Jumala on perusolemukseltaan rakastava Isä. Tämä muuttaa sen, miten luemme Raamattua ja miten suhtaudumme maailmaan ympärillämme.
• Kun luet Raamattua, lue sitä rakkauden silmälasien läpi. Muista samalla, että Jumalan rakkaus on paitsi lempeää, myös dynaamista ja taistelevaa. Se on täydellistä.
• Koska Jeesus on yksi Jumalan kolmesta persoonasta, hän itse asiassa sanoi: ”Kaikkein suurinta on rakastaa minua ja lähimmäistäsi.” Jeesukselle Jumala on rakastava Isä. Sitä rakkautta Jeesus heijasti kohdatessaan syntien kahleissa olevia ihmisiä.
• Jumala lähetti Jeesuksen rakastamaan ihmistä niin paljon, että hän kuoli meidän syntiemme tähden ja meidän sijastamme, että meillä olisi mahdollisuus päästä Jumalan kanssa henkilökohtaiseen suhteeseen, jota leimaa molemminpuolinen rakkaus.
• Jeesus tuli etsimään ja pelastamaan sitä, mikä oli kadonnutta. Se onnistui vain äärimmäisen rakkauden teon kautta. Jumalan tahto on edelleen, että kaikki ihmiset pelastuisivat. Siksi kristityt on kutsuttu rakastamaan kaikkia ihmisiä, riippumatta heidän taustastaan, mielipiteistään tai elämäntavastaan. Rakkauden ihmisiin tulisi ilmetä ainakin seuraavilla tavoilla:
• Aitona kohtaamisena ja hyväksymisenä: Emme voi välittää evankeliumia ihmisille tai ryhmille, joita välttelemme tai tuomitsemme. Tuomiolla suljemme sydämet ottamaan vastaan, mitä tahansa puhummekaan. Meidän tulee olla yhteiskunnassa oikeudenmukaisuuden ääni, mutta ennen kaikkea meidän tulee rakastaa ihmisiä sisälle Jumalan valtakuntaan. Kun Pyhä Henki tulee Jeesukseen uskovan ihmisen elämään, Hän alkaa tehdä puhdistavaa työtään yhdessä Jumalan sanan kanssa ja omassa aikataulussaan.
• Hyvinä tekoina: Arkinen elämä tarjoaa mahdollisuuksia hyviin tekoihin. Rakkaus suuntaa katseen pois omasta itsestä toisiin ihmisiin.
• Ihmisten kutsumisena Jeesuksen luo: Rakkaus kutsuu ja saattaa ihmisiä Jumalan valtakuntaan. Jos rakastamme ihmisiä, meille on todella tärkeää se, missä he viettävät iankaikkisuutensa.

Laki ja profeetat toteutuvat rakastamalla. Jumalan tahto ja Jumalan suunnitelmat toteutuvat rakastamalla.
Jeesuksen luona aprikointi ”rakastaa, ei rakasta, rakastaa” muuttuu varmuudeksi ”rakastaa, rakastaa, rakastaa”.

Jumalan rakastaminen tuottaa Jumalalle iloa ja vetää hänen läsnäoloaan puoleensa. Se saa aikaan puhtaampaa elämää kuin ulkonainen käskyjen noudattaminen. Ihmisten rakastaminen saa aikaan hyvinvoivia ihmisiä ja tuottaa satoa Jumalan valtakuntaan. Tämä vuosi voi olla rakkauden, yhteyden ja ihmisten tavoittamisen vuosi. Jeesus sanoo minulle ja sinulle: ”Rakasta minua kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikella ymmärrykselläsi. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”

Tuottaja: Turun Helluntaiseurakunta | Esiintyjät: Pekka Havupalo | Kesto: 00:31:55 | Ajankohta: 2.1.2022

  • Katso lisää

  • Kaikki/
  • Jaksot/
  • Klipit

Lahjoita

Tule tukemaan UskoTV:n työtä ja tue omalla lahjoituksellasi, niin että voimme tulevaisuudessakin tarjota sinulle hyviä ohjelmia katsottavaksi. Lahjoita nyt!

Select Payment Method
Personal Info

Terms

Donation Total: 20.00€

SOITA 0600-12500

Puhelun hinta 10,26 e/puh + pvm

Keräyslupa: RA/2021/1670
alkaen 1.1.2022, myöntäjä Poliisihallitus 9.12.2021. Varat käytetään Avainmedian medialähetystyöhön Suomessa ja ulkomailla.

Lisää katsottavaa