Rakasta Herraa kaikesta mielestäsi
  • Lähetä palautetta /
  • Avaa Raamattu /
  • Lahjoita /
  • Lähetä ohjelmaidea

Raamattu

Valitse kirja ja luku ylläolevasta valikosta
Pyhä Raamattu - Vanha testamentti ja Uusi testamentti - Raamattu Kansalle 2012
© Raamattu Kansalle ry

Anna palautetta / Lähetä esirukouspyyntö

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Voit antaa palautetta tai lähettää rukouspyynnön käyttäen vasemmalla sijaitsevaa palautelomaketta. Valitse ensin palautteen tyyppi ja kirjoita sen jälkeen yhteystietosi ja viestisi.

Teknisten ongelmien kohdalla pyydämme antamaan vikaselosteen mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja selkeästi voidaksemme auttaa sinua. Huomioithan ruokuspyyntöä lähettäessäsi, että et lähetä lomakkeen kautta arkaluontaista tietoa ihmisistä.

Jättämäsi esirukoukset ohjataan kyseisen yhteisön sähköpostiin.

Ohjelmaidea

Anna ohjelmaidea

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.

Rakasta Herraa kaikesta mielestäsi

RAKASTA HERRAA KAIKESTA MIELESTÄSI! Jyrki Palmi Turussa 17.10.2021

Luuk. 2:19 ”…Mutta Maria kätki kaikki nämä sanat ja tutkisteli niitä sydämessänsä.”, Matt. 22:35-37. ” ja eräs heistä, joka oli lainoppinut, kysyi häneltä kiusaten: ”Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?” Niin Jeesus sanoi hänelle, ”Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.’
Pyrin tällä saarnallani vakuuttamaan, että ajattelu ja mielen käyttö ei ole paholaisesta tai jotenkin epähengellistä. Tarvitaan yksinkertaista uskoa ja lapsen kaltaisuutta. Se on välttämätöntä. Jotkut asiat on vain vastaanotettava kuin lapsi.. Mutta myös asioiden ajatteleminen ja Jumalan sanan tutkiminen on hyvin Jumalan mielen mukaista toimintaa. Jeesus itse sanoi, että meidän tulee rakastaa Herraa meidän Jumalaamme koko mielestämme. Itse asiassa mieli onkin sellainen taistelukenttä, jossa tapahtuu elämämme suurimmat ratkaisut ja siellä tapahtuvat päätökset näkyvätkin sitten elämässämme joko positiivisina tai negatiivisina seurauksina. Uskon, että tänä aamuna, voimme löytää uusia näkökulmia uskonelämäämme, kun katsomme Jeesuksen käskyä Matt 22:35-37. Jeesus itse asiassa lainaa tässä 5. Moos. 6:5 kohtaa, joka sanottiin israelilaisille, mutta tässä kohtaa Jeesus käskee myös meidän rakastaa Jumalaa kaikesta mielestämme. Ehkä erityisesti tämä lainoppineen piti ymmärtää, että hänen mielensä oli tarkoitettu Jumalaa varten, ei lakia varten. ”(35-36) ”eräs heistä, joka oli lainoppinut, kysyi häneltä kiusaten: ”Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?”. Mitä se sitten, tarkoittaa rakastaa Jumalaa kaikesta mielestä? Sana ”Mieli” on yleinen kreikkalainen termi ”dianoia” ja se voi tarkoittaa ainakin kolmea eri aluetta: Älyä, asennetta ja tahtoa.
1. Jumalan rakastaminen mielellämme vaatii myös meidän älyämme. (Ei se silti ole mitenkään vaikeaa).
Jumalan rakastaminen ei perustu ainoastaan tunteeseen, vaan myös ajatukseen ja järkeen. Ajattelemisen kyky on Jumalan lahja, ja sitä voi käyttää myös Jumalan palvontaan ja ylistykseen, kuten näemme mm. Marian esimerkin kautta. Jos kerran Jumala ansaitsee meidän suurimman rakkautemme, päättäväisen sitoutumisen, kokosydämisen palvonnan, niin eikö aivan yhtä lailla myös koko mielemme ja älymme! Joskus meillä on kiusaus päästää itsemme vähemmällä kuin mielemme voisi tarjota. Esimerkiksi joku nuori voi koulussa tuntea painetta siitä, että ei saisi olla liian fiksu tai leimautua ”hikariksi”. On valtava sääli olla käyttämättä aivoja, jotka Jumala on luonut!
Toiset saattavat kiusata niitä, jotka lukevat ja sen takia moni on luopunut unelmistaan myös opiskelun ja ammatin suhteen. Mikä sääli ja vääryys!
Sitten on myös niitä uskovia, jotka odottavat, että Jumala suoraan paljastaa kaiken, ja siksi he eivät lue hengellisiä kirjoja, Raamattua tai opiskele… (Kieli – lähetystyö). Jumala ei ole tarkoittanut meitä pääsemään kaikesta helpolla (Nooa – arkki). Jotkut pelkäävät opiskella Jumalan sanaa tai teologiaa, koska he pelkäävät, että heidän tietoonsa tulisi jotain, joka olisi haitallista heidän uskolleen. Mielen harjoittaminen ei kuitenkaan vahingoita kenenkään ihmisen uskoa, koska Jeesus on totuus! Se ei myöskään vähennä P.H.:n voimaa tai voitelua elämästämme millään tavalla. Jeesus on totuus. Se, mikä voi vahingoittaa, on älyn ylikorostaminen sellaiselle jalustalle, jossa hairahdutaan luulemaan viisauden asuvan meissä! On toki mahdollista käyttää mieltämme väärin ja yrittää rakentaa egon valtaistuinta itsellemme. Sellaisen tietoniekan, joka ei anna kunniaa Jumalalle tunnistaa kuitenkin onneksi jo kaukaa! Jumala on luonut älymme. Siksi hän kutsuu meitä käyttämään myös älyämme Hänen kunniakseen!
2. Jumalan rakastaminen mielellämme liittyy myös asenteeseemme.
Toinen dianoian käyttö tarkoittaa ’tapaa ajatella’ tai asenteita ja näkemyksiä elämästä. ”Onnellinen ihminen ei ole se, joka on onnistunut luomaan itselleen hyvät olosuhteet, vaan sellainen henkilö, jolla on oikea asenne, huolimatta siitä, millaisissa olosuhteissa hän elää. Se, mitä me saamme aikaan elämässä, riippuu pitkälti asenteistamme. Kun me tulemme uskoon ja vastaanotamme Jeesuksen, niin me saamme uuden mielen, uusia ajatuksia uusia asenteita. Itse asiassa kreikan sana, joka kuvaa parannuksen tekemistä ja katumusta, metanoia, tarkoittaa kirjaimellisesti mielen muutosta! Uskovina meidän mielemme on muuttunut ajattelemaan eri tavalla elämästä ja me olemme omaksuneet uuden asenteen, koska Kristus elää meissä! Asenteemme heijastuvat siinä, mitä sanomme ja teemme. Sanamme ja tekomme eivät voi olla ristiriidassa keskenään. Muistatteko Charlie Brownin (tenavat), hän sanoi filosofisesti: ”Minä rakastan ihmiskuntaa, mutta en kestä ihmisiä! Se, mitä on ihmisen sisäpuolella, tulee väistämättä esiin sanoissa ja teoissa. Rakastatko sinä Jumalaa myös asenteissasi? Näkyykö se rakastavina tekoina muita kohtaan?
3. Jumalan rakastaminen vaatii myös sinun tahtosi! Useat antiikin kirjailijat käyttivät sanaa dianoia kuvaamaan tahtoa. Jumalan rakastaminen kaikesta mielestäsi tarkoittaa myös tahtomaailman alistamista Jumalan kontrolliin. Se ei tarkoita sitä, että sinä et voisi enää tehdä mitään omia päätöksiä, mutta se tarkoittaa sitä, että sinä pyrit tekemään sellaisia päätöksiä, jotka kirkastavat Jumalaa!
Ei ole olemassa mitään sen suurempaa päätöstä, millä olisi iankaikkisia seurauksia, kuin vastata Kristuksen kutsuun! Elämäsi luovuttaminen Hänen herrauteensa merkitsee, että samalla hyväksyt Jeesuksen elämäsi suurimmaksi auktoriteetiksi! Näin me hyväksymme Hänen tahtonsa ja samalla alistamme omat itsekkäät ja lihalliset tahtomme hänen tahtoonsa!

Matt. 27:22, Pilatus kysyi, ”Mitä minä teen tämä Jeesuksen kanssa, jota sanotaan Kristukseksi?” Se on ehkä tärkein kysymys koko Raamatussa! Siihen voi vastata vain tekemällä päätöksen. Olisiko sinulla päätöksen teon paikka tänä päivänä? Olisiko sinulla aihetta mielen muutokseen? Jos et ole koskaan todella antanut elämääsi Jeesukselle, niin sinä voit tehdä tämän päätöksen juuri nyt ja saada elämääsi totaalisesti uusi suunta. Se on asia, jota kannattaa pohtia, miettiä, ajatella.
Rakastatko sinä Herraa myös koko mielestäsi? Millä sinun mielesi on täytetty?

Tuottaja: Turun Helluntaiseurakunta | Esiintyjät: Jyrki Palmi | Kesto: 00:24:58 | Ajankohta: 17.10.2021

  • Katso lisää

  • Kaikki/
  • Jaksot/
  • Klipit

Lahjoita

Tule tukemaan UskoTV:n työtä ja tue omalla lahjoituksellasi, niin että voimme tulevaisuudessakin tarjota sinulle hyviä ohjelmia katsottavaksi. Lahjoita nyt!

Select Payment Method
Personal Info

Terms

Donation Total: 20.00€

SOITA 0600-12500

Puhelun hinta 10,26 e/puh + pvm

Keräyslupa: RA/2021/1670
alkaen 1.1.2022, myöntäjä Poliisihallitus 9.12.2021. Varat käytetään Avainmedian medialähetystyöhön Suomessa ja ulkomailla.

Lisää katsottavaa