Odottaako Jumala sinua vai odotatko sinä Jumalaa?
  • Lähetä palautetta /
  • Avaa Raamattu /
  • Lahjoita /
  • Lähetä ohjelmaidea

Raamattu

Valitse kirja ja luku ylläolevasta valikosta
Pyhä Raamattu - Vanha testamentti ja Uusi testamentti - Raamattu Kansalle 2012
© Raamattu Kansalle ry

Anna palautetta / Lähetä esirukouspyyntö

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Voit antaa palautetta tai lähettää rukouspyynnön käyttäen vasemmalla sijaitsevaa palautelomaketta. Valitse ensin palautteen tyyppi ja kirjoita sen jälkeen yhteystietosi ja viestisi.

Teknisten ongelmien kohdalla pyydämme antamaan vikaselosteen mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja selkeästi voidaksemme auttaa sinua. Huomioithan ruokuspyyntöä lähettäessäsi, että et lähetä lomakkeen kautta arkaluontaista tietoa ihmisistä.

Jättämäsi esirukoukset ohjataan kyseisen yhteisön sähköpostiin.

Ohjelmaidea

Anna ohjelmaidea

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.

Odottaako Jumala sinua vai odotatko sinä Jumalaa?

Odottaako Jumala sinua vai odotatko sinä Jumalaa? Kristiina Raassina 20.6.2021

Seuraava kohta löytyy Sananlaskuista: ”Iankaikkinen viisaus kutsuu”
Sananlaskut 8:34
”Autuas se ihminen, joka kuulee minua, joka valvoo minun ovillani päivästä päivään, vartioi minun ovieni pieliä”.
Tässä jakeessa on kolme kohtaa: 1.kuunteleminen 2. valvominen 3. vartioiminen, odottaminen
Voit ajatella, että nämä sanat ovat kovin passiivisia, mutta oikeastaan se ei ole niin. Jumala odottaa meiltä aktiivista kuuntelemista, valvomista ja odottamista.
Emme voi ansaita teoillamme Jumalan edessä, mutta usko ilman tekoja on kuollut, sanotaan Jaakobin kirjassa. ”Jos ei mitään tee, niin ei mitään saa”, onko tuttu ajatus? Jumalan kanssa on kuitenkin joskus niinkin, että saa enemmän kuin odottaa ansaitsevansa. Jumala osaa myös yllättää meidät.
1. Kuunteleminen (To hear intelligently) https://biblehub.com/proverbs/8-34.htm
”Autuas se ihminen, joka kuulee minua”. Autuas on hengellisessä mielessä onnellinen. Hän kuulee Jumalaa. sen sijaan maallinen onnellisuus on yleensä aineellista menestystä.
Aktiivinen kuunteleminen on joskus todella haastavaa. Hiljentyminen on välillä vaikeaa. Ajatukset harhailevat arjen askareissa. Ja juuri silloin, huomaan likaisen kohdan lattialla jne.
Kuunteleminen liittyy suhteeseen. Kun meillä on läheinen suhde jonkun ihmisen kanssa, olemme herkistyneet kuulemaan hänen sanojaan ja jopa ajatuksiaan. Aviopuolisot lukevat usein toinen toistensa ajatuksia.
Samalla tavoin, kun meillä on läheinen suhde Jumalan kanssa, niin olemme herkistyneet kuulemaan Häntä. Pyhä Henki auttaa meitä tässä.
Psalmissa 139: jakeissa 1–7 Daavid laulaa, miten Herra on tutkinut hänet ja tuntee hänet. Jumala ymmärtää hänen ajatuksensa kaukaa. Kaikki hänen tiensä ovat Jumalalle tutut. ”Tämä tieto on minulle ylen ihmeellinen, niin korkea, etten voi sitä käsittää”.
On hyvä muistaa, että kun kuulemme Jumalan äänen, se on armosta. Emme kuule omien tekojemme takia. Jumala voi puhua meille yllättävissäkin tilanteissa.
Raamatun lukeminen ja rukous auttavat kuuntelemisessa. Minulle hiljentyminen ja kuunteleminen merkitsee sitä, että saan rauhan omille ajatuksilleni tai tunteilleni.
Kuuntelemisen tavoite:
Mark. 9:7–8: ”Samassa tuli pilvi, joka peitti heidät, ja pilvestä kuului ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa Häntä”. Ja yhtäkkiä, kun he katsoivat ympärilleen, he eivät nähneet enää ketään muuta kanssaan kuin Jeesuksen yksin”. – Tämä on kuuntelemisen tavoite, että näkisimme vain Jeesuksen ja kuulisimme vain Jeesuksen äänen. Se tekee meidät onnellisiksi.
Voimme kuulla myös ohjeita elämäämme. Raamatussa on paljon esimerkkejä, miten Jumala on ohjannut puheellaan. Esim. Jumala sanoi Joosualle: Vie kansa siihen maahan, jonka annan. Filippos sai ohjeen lähteä Jerusalemista Gazaan johtavalle tielle. Jumala myös rohkaisi: ”Ole rauhassa”, ”Älä pelkää”, ”Minä olen sinun kanssasi”, ”Minä käännän kaiken hyväksi”
2. Valvominen (To be alert, sleepless, to be on the lookout)
Valvomisen vastakohta on nukkuminen. Valvominen tässä on jatkuvaa.
Matt. 26:41; ”Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen Henki tosin on altis, mutta liha on heikko”. Raamatussa on monessa kohtaa kehotettu meitä valvomaan. Kyseessä ei ole sairaalloinen pelko, että teenkö asiat nyt oikein, teenkö huomaamatta syntiä?
Tässä jakeessa valvominen ja odottaminen ovat lähellä toisiaan. Olenko hereillä odottamassa Jumalan ilmestymistä. Pyhä Henki auttaa meitä.
3. Odottaminen (To hedge about, guard, to protect, attend to)
Luetaan vielä tämä jae: Sananlaskut 8:34 ”Autuas se ihminen, joka kuulee minua, joka valvoo minun ovillani päivästä päivään, vartioi minun ovieni pieliä”. New Living Traslation ”Joyful are those who listen to me, watching for me daily at my gates, waiting for me outside my home!”
Jakeessa odotetaan ovella sisäänpääsyä. Eräässä kommentaarissa sanotaan, että tällaista ilmaisua käytetään, kun innokas oppilas odottaa koulutunnin alkamista. Tässä kuvataan keskittynyttä odotusta. Haluat olla mahdollisimman lähellä ovea, jotta pääset heti sisään, kun ovi avautuu.
Toisessa kommentaarissa sanotaan, että tässä kuvataan kuten Ps.134:1 ja 135:2 leeviläisiä vartiossa vartioimassa temppelin ovia. Tai että odotetaan jotain ylhäistä, arvokasta henkilöä ottamaan meidät vastaan.
Odottaminen tässä on mieluista. Meille, tämä merkitsee, milloin pääsen sisälle Jumalan läsnäoloon? Avaako Jumala minulle oven? Milloin Hän puhuu minulle?
Kun odotat jotain, aika tuntuu pitkältä. Odottaminen voi olla silti myös innostunutta odotusta. Jumalan odottamiseen liittyy jonkun hyvän asian odottaminen ja toivo jostain paremmasta.
Odotamme uuttaa voimaa: Jes. 40:31 ”Ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman. He kohottavat siipensä kuin kotkat. He juoksevat eivätkä uuvu. He vaeltavat eivätkä väsy”.
Odotamme uutta voimaa voimattomalle, odotamme terveyttä sairauteen, etsimme johdatusta ja oven aukeamista.
Voimme rukoilla, että kuulemme Jumalan äänen. Rukoilla, että Hän avaa meille pääsyn läsnäoloonsa. Rukoilla, että saamme Pyhän Hengen voimaa elämäämme. Pyhän Hengen viestit voivat olla kuvia, ajatuksia, ilon tai rauhan tunteita.
Palataan otsikon kysymykseen: odottaako Jumala sinua vai odotatko sinä Jumalaa? Jumala voi odottaa, että teet jotain elämässäsi. Hän on ehkä jo puhunut sinulle jostain asiasta elämässäsi. – Muutoksesta? – Tehtävästä? Jumala voi odottaa, että lähestyisit Häntä. Onko sinun seuraava askeleesi, lähteä seurakunnan jumalanpalvelukseen? Rukoilen, että ikävä Jumalan läsnäoloon lisääntyy, niin että haluat olla uskovien yhteydessä.
Jumalan puhe oli se sitten Raamatusta tai Pyhän Hengen antamia viestejä sydämeemme, vaikuttaa vasta kun noudatamme sitä.
Eli, kun odotat Jumalaa, niin kuuntele ja valvo. Ja tee kuulemasi mukaan.

Tuottaja: Turun Helluntaiseurakunta | Esiintyjät: Kristiina Raassina | Kesto: 00:14:58 | Ajankohta: 20.6.2021

  • Katso lisää

  • Kaikki/
  • Jaksot/
  • Klipit

Lahjoita

Tule tukemaan UskoTV:n työtä ja tue omalla lahjoituksellasi, niin että voimme tulevaisuudessakin tarjota sinulle hyviä ohjelmia katsottavaksi. Lahjoita nyt!

Select Payment Method
Personal Info

Terms

Donation Total: 20.00€

SOITA 0600-12500

Puhelun hinta 10,26 e/puh + pvm

Keräyslupa: RA/2021/1670
alkaen 1.1.2022, myöntäjä Poliisihallitus 9.12.2021. Varat käytetään Avainmedian medialähetystyöhön Suomessa ja ulkomailla.

Lisää katsottavaa