Naisten johtajuus Jumalan suunnitelmassa
10.10.2021, Lassi Laamanen
Luominen:
– 1. Moos 1:26-27.
Mies ja nainen luotiin yhdessä Jumalan kuvaksi. Heille molemmille annettiin sama tehtävä hallita luomakuntaa.
– 1. Moos. 2:18
Sana apu on heprean kielessä ezer. Ezer-sanaa käytetään VT:ssä 20 kertaa ja näistä 17:ssä sillä viitataan Jumalaan, joka tulee ihmisen avuksi. Esim. Ps. 33:20. Avuksi luonti ei siis tarkoittanut millään tavalla alisteista asemaa.
Vanha Testamentti:
– Syntiinlankeemus rikkoi mm. miehen ja naisen suhdetta.
– Nainen ei voinut VT:n aikana toimia esim. pappina, koska hän oli monessa tilanteessa
seremoniallisesti epäpuhdas.
– Jumala kuitenkin valtuutti naisia VT:n aikana myös johtamaan ja opettamaan miehiä.
Esimerkkinä profeetta Hulda (2. Kun. 22:14-20), joka ohjeisti ylipappi Hilkiaa ja kuningas Joosiaa kuinka toimia lain kirjan löytämisen jälkeen. Ja vielä voimakkaampi esimerkki on Israelin tuomarina toiminut Hulda (Tuom. 4-5), joka toimi koko kansan johtajana.
Uusi liitto ja Uusi Testamentti:
– 1. Piet. 2:4-5, Gal. 3:27-28
– Meidät on kutsuttu pyhäksi papistoksi. Kristuksessa ei ole jakoja kansallisuuden,
sosiaaliluokan tai sukupuolen mukaan.
– Jeesus tuli maailmaan tehdäkseen tyhjäksi Paholaisen teot (1. Joh. 3:8) eli kaatamaan
syntiinlankeemuksen tuomia raja-aitoja. Tärkeimpänä raja-aita Jumalan ja ihmisen välillä. Mutta sovitustyön tulisi myös kaataa muita syntiinlankeemuksen tuomia jakoja esim. juutalaisten ja pakanoiden sekä miesten ja naisten välillä.
– Yhteiskunta ja asenteemme asettavat helposti rajoja. Pietarikin tarvitsi kaiken Jeesuksen opetuksen jälkeen vielä Pyhän Hengen ohjausta, jotta hän ymmärsi Jumalan pelastussuunnitelman kuuluvan myös pakanoille (Apt. 10:9-43)
– Näkemystä sille, että nainen ei saisi johtaa tai opettaa, perusteellaan yleensä kohdilla 1. Tim. 2:8-15 ja 1. Kor. 14:34-35. Näiden tulkinnassa on tärkeää huomioida kaksi päälinjaa: 1. Ne ovat kirjeenvaihtoa, joissa Paavali käsittelee Korintin ja Efeson tilanteita. Tiedämme, että näissä oli paikallisen kulttuurin tuomia haasteita, joihin Paavali pyrkii vastaamaan.
2. Raamatun tulkintamme pitää olla yhdenmukaista. Uudessa Testamentissa on useita esimerkkejä naisista, jotka toimivat seurakunnissaan opettajina ja johtajina. Osa heistä oli Paavalin työtovereita ja Paavalin valtuuttamia, joten olisi ristiriitaista tulkita toisaalla Paavalin tekstiä kategorisiksi kielloiksi naisten vastuille. Esimerkkeinä naisista Paavalin työtoverit (sunergos) Priskilla, Eudia ja Syntyke. Priskilla on yksi alkuseurakunnan merkittävimpiä opettajia. Naipuolisena apostolina mainitaan Junia ja diakonina Foibe.
– Kirjallisissa lähteissä mainitaan naisia seurakuntien johdossa seurakunnan alkuaikoina (Hermaan paimen -teksti, Gaius Pliniuksen kirje keisari Trajanille).
– Pyhän Hengen toiminta herätyksissä on ollut vakuuttavasti raja-aitoja kaatavaa. Helluntaiherätyksen alkuvaiheissa naisilla oli merkittävä asema opettajina ja johtajina.
Tuottaja: Turun Helluntaiseurakunta | Kesto: 00:37:36 | Ajankohta: 10.10.2021