Miten elää epävarmuuden maailmassa?
  • Lähetä palautetta /
  • Avaa Raamattu /
  • Lahjoita /
  • Lähetä ohjelmaidea

Raamattu

Valitse kirja ja luku ylläolevasta valikosta
Pyhä Raamattu - Vanha testamentti ja Uusi testamentti - Raamattu Kansalle 2012
© Raamattu Kansalle ry

Anna palautetta / Lähetä esirukouspyyntö

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Voit antaa palautetta tai lähettää rukouspyynnön käyttäen vasemmalla sijaitsevaa palautelomaketta. Valitse ensin palautteen tyyppi ja kirjoita sen jälkeen yhteystietosi ja viestisi.

Teknisten ongelmien kohdalla pyydämme antamaan vikaselosteen mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja selkeästi voidaksemme auttaa sinua. Huomioithan ruokuspyyntöä lähettäessäsi, että et lähetä lomakkeen kautta arkaluontaista tietoa ihmisistä.

Jättämäsi esirukoukset ohjataan kyseisen yhteisön sähköpostiin.

Ohjelmaidea

Anna ohjelmaidea

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.

Miten elää epävarmuuden maailmassa?

Raamatunkohta: 1. Piet. 4:7–11 Pekka Havupalo, 2020-09-06
Teema: Miten elää epävarmuuden maailmassa?

Elämme epävarmuuden maailmassa. Koronakriisille ja sen seurauksille ei näy loppua. Ilmastonmuutos ja maapallon saastuminen ahdistavat. Poliittiset jännitteet ja kansojen kuohunnat lisäävät turvattomuutta.
Pietarilla on meille sanottavaa juuri tällaiseen aikaan. ”Kaiken loppu on lähellä” kuulostaa aika raflaavalta. Uuden Testamentin kirjoittajille loppu tarkoitti ennen kaikkea lopullista pelastusta. Kun he kirjoittivat lopusta, he halusivat elvyttää kristittyjen uskoa ja rohkaista heitä vaikeuksien edessä. Tässä Pietari antaa ohjeita siihen, kuinka elää epävarmuuden ja elämän rajallisuuden maailmassa.

I Rukoile, j. 7
• Pietari neuvoo meitä rukoilemaan, pitämään huolta siitä, että yhteytemme Jumalaan on toimiva ja hyvä. Samalla Pietari kehottaa meitä säilyttämään kaikissa olosuhteissa mielemme maltin ja terveen harkinnan, että meidän rukouksemme eivät estyisi. Ehkä Pietari viittaa tässä myös omaan kokemukseensa Getsemanessa. Joka tapauksessa ymmärtäväisyys ja mielen raittius ovat toimivan rukouksen perusedellytyksiä.
• Rukous ei ole Jumalan käyttämistä hyödyksemme vaan asettautumista hänen käyttöönsä.
• Rukous ei ole irrallinen saareke elämässämme, vaan sen vaikutukset vuotavat muille elämän alueille. Pietari nostaa niistä esiin kaksi: rakastamisen ja palvelemisen.

II Rakasta, j. 8–9
• Keskinäisen rakkauden merkitys korostuu epävarmoina aikoina. Silloin jokainen meistä tarvitsee enemmän seurakuntayhteisön rakkautta. Puhuessaan rakkaudesta Pietari käyttää sanaa agape, jota käytetään jumalallisesta rakkaudesta. Hän siis puhuu siitä, kuinka Jumalan rakkaus voi vuotaa meidän kauttamme toisten ihmisen osaksi. Rakkauden tulisi olla luonteeltaan kestävää eikä ailahtelevaa. Meitä voidaan kehottaa rakastamaan, koska rakkaus ei ole ensisijaisesti tunne, vaan tahdon päätös, joka johtaa käytännön tekoihin.
• Rakkaus ilmenee siinä, että se peittää syntien paljouden. Tämä tarkoittaa vähintään kahta asiaa. Jos rakastamme, emme julkista toistemme virheitä. Jos rakastamme, olemme valmiit antamaan toistemme rikkeet anteeksi. On sanottu, että ihminen ei ole koskaan niin paljon Jumalan kaltainen kuin antaessaan anteeksi.
• Yksi rakkauden ilmenemismuoto on vieraanvaraisuus. Se ei ilmeisesti ole kovin helppoa, koska meitä kehotetaan harjoittamaan sitä niin, että emme samalla nurise. Yksi tapa osoittaa vieraanvaraisuutta juuri tällaisena aikana on kutsua ystäviä kotiinsa kertaluontoisesti tai jatkuvammin seuraamaan yhdessä jumalanpalvelustamme, suorana tai tallenteena.

III Palvele, j. 10
• Jokainen uskova on kykenevä palvelemaan toisia, koska jokainen on saanut Jumalan armosta lahjoja, joiden välityksellä hän voi olla vastaus joidenkin ihmisten rukouksiin ja ongelmiin.
• Luontaiset lahjamme auttavat meitä keskittämään energiamme asioihin, jotka Jumala on tarkoittanut juuri meille. Seurakunnallista palvelutyötä varten annetut lahjat auttavat meitä toteuttamaan Jumalan tarkoituksia. Armolahjat auttavat meitä välittämään Jumalan avun toisten ihmisten elämään.

Kun havahdut elämän rajallisuuteen rukoile, rakasta ja palvele. Kun Jeesuksen paluu lähestyy rukoile, rakasta ja palvele. Kun ilmastonmuutos ahdistaa rukoile, rakasta ja palvele. Kun koronakriisille ei näy loppua rukoile, rakasta ja palvele. Kun kansat kuohuvat rukoile, rakasta ja palvele. Kun teet näin, Jumala tulee ylistetyksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kunnia ja valta, aina ja iankaikkisesti. Aamen.

Tuottaja: Turun Helluntaiseurakunta | Esiintyjät: Pekka Havupalo | Kesto: 00:22:46 | Ajankohta: 6.9.2020

  • Katso lisää

  • Kaikki/
  • Jaksot/
  • Klipit

Lahjoita

Tule tukemaan UskoTV:n työtä ja tue omalla lahjoituksellasi, niin että voimme tulevaisuudessakin tarjota sinulle hyviä ohjelmia katsottavaksi. Lahjoita nyt!

Select Payment Method
Personal Info

Terms

Donation Total: 20.00€

SOITA 0600-12500

Puhelun hinta 10,26 e/puh + pvm

Keräyslupa: RA/2021/1670
alkaen 1.1.2022, myöntäjä Poliisihallitus 9.12.2021. Varat käytetään Avainmedian medialähetystyöhön Suomessa ja ulkomailla.

Lisää katsottavaa