Kutsu rukoukseen
  • Lähetä palautetta /
  • Avaa Raamattu /
  • Lahjoita /
  • Lähetä ohjelmaidea

Raamattu

Valitse kirja ja luku ylläolevasta valikosta
Pyhä Raamattu - Vanha testamentti ja Uusi testamentti - Raamattu Kansalle 2012
© Raamattu Kansalle ry

Anna palautetta / Lähetä esirukouspyyntö

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Voit antaa palautetta tai lähettää rukouspyynnön käyttäen vasemmalla sijaitsevaa palautelomaketta. Valitse ensin palautteen tyyppi ja kirjoita sen jälkeen yhteystietosi ja viestisi.

Teknisten ongelmien kohdalla pyydämme antamaan vikaselosteen mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja selkeästi voidaksemme auttaa sinua. Huomioithan ruokuspyyntöä lähettäessäsi, että et lähetä lomakkeen kautta arkaluontaista tietoa ihmisistä.

Jättämäsi esirukoukset ohjataan kyseisen yhteisön sähköpostiin.

Ohjelmaidea

Anna ohjelmaidea

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.

Kutsu rukoukseen

Raamatunkohta: Matt. 18:19-20 Pekka Havupalo, 2020-12-06
Teema: Kutsu rukoukseen

Tähän päivään liittyy kolme tärkeää teemaa, joita yhdistävänä punaisena lankana kulkee rukous.
1. Vietämme itsenäisyyspäivää. Itsenäinen Suomi täyttää 103 vuotta. Tämä kansakunta on vaikeina aikoina usein turvautunut rukoukseen. Kun talvisodan syttymisestä oli kulunut seitsemän päivää, presidentti Kyösti Kallio johdatti kansakuntaa rukoukseen Nivalan kirkossa 6.12.1939 näin (liite)
2. Elämme adventtiaikaa. Adventti tarkoittaa odottamista. Syvin odotuksemme ei kohdistu jouluun vaan Jeesuksen paluuseen: ”Vaikka minä menenkin valmistamaan teille sijaa, tulen takaisin ja otan teidät luokseni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen”, Joh. 14:3. Ilmestyskirjan lopussa on Jeesuksen paluuseen liittyvä lyhyt rukous: ”Aamen, tule, Herra Jeesus!” Tähän rukoukseen liitymme tänäänkin.
3. Ensi vuonna seurakuntamme täyttää 100 vuotta. Aloitamme juhlavuotemme kymmenen päivän erityisellä rukousajalla, otsikolla kutsu rukoukseen. Emme lisää kalenteriimme yhteisiä rukousiltoja, vaan pyydämme, että jokainen meistä rukoilisi tavallista enemmän arjessaan: kodeissa, pienryhmissä, ystävien kesken, palvelutiimeissä, kaikkialla.

Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, kuka on suurin taivasten valtakunnassa (j.1). Jeesus kertoi heille, mikä on suurta taivasten valtakunnassa. Suurta on nöyrtyä lapsen kaltaiseksi (j. 2-11). Suurta on etsiä eksyneitä (j. 12-14). Suurta on voittaa syntiin langenneita takaisin (j. 15-18). Suurta on rukoilla kestävästi (j. 19-20).
Jeesuksen sanat rukoilevasta kahden tai kolmen hengen ryhmästä liittyvät syntiin langenneiden takaisin voittamiseen. Jakeissa 19-20 mainitut 2-3 rukoilijaa ovat samat ihmiset kuin jakeessa 16 mainitut 2-3 henkilöä, joiden tavoitteena on voittaa syntiä tekevä henkilö takaisin seuraamaan Jeesusta.

Tämä taustalla näistä jakeista löytyy pienen ryhmän yhteiseen rukoukseen liittyviä yleisiä periaatteita.

I Pienessä ryhmässä voidaan rukoilla luottamuksellisesti, j. 19
• On tärkeää kokoontua rukoilemaan säännöllisesti suuremmalla joukolla. Isossa ryhmässä ei kuitenkaan voida käsitellä kaikkein herkimpiä ja syvimpiä henkilökohtaisia aiheita. Jeesus antaa ymmärtää, että me tarvitsemme myös rukousyhteyttä, joka voi olla niin avoin, että siinä voidaan rukoilla mitä tahansa, voidaan jakaa henkilökohtaiset taakat ja ongelmat.
• Jeesus toivoo, että kun tällaisia pieniä ryhmiä kokoontuu, niissä ei keskitytä pelkästään niiden jäsenten ongelmiin, vaan rukoillaan myös eksyneiden ja syntiä tekevien puolesta. Rukous tasoittaa Jeesuksesta kaukana olevien ihmisten tietä Jeesuksen luo.

II Pieni ryhmä voi sitoutua sopimusrukoukseen, j. 19
• Isossa ryhmässä on niin paljon rukousaiheita, että niistä on hankala poimia ne, joihin koko ryhmä sitoutuisi pidemmäksi aikaa. Pienessä ryhmässä sitoutuminen on voimakkaampaa, koska se on vastavuoroista ja jokaisen rukouksella koetaan olevan merkitystä.
• Jeesus tuntuu odottavan, että rukousryhmä sitoutuu sovittuun rukoukseen siihen saakka, että rukousvastaus ilmestyy.

III Pienellä ryhmällä on erityinen lupaus Jeesuksen läsnäolosta, j. 20
• Jeesuksen läsnäolo edellyttää kokoontumista Jeesuksen nimessä. Se tarkoittaa asettautumista Jeesuksen auktoriteetin ja Jumalan tahdon alaisuuteen. Se tarkoittaa itsekkäiden motiivien hylkäämistä. Voimme lähestyä Jumalaa vain Jeesuksen sovitustyön pohjalta.
• Jeesuksen läsnäolo takaa rukousvastaukset. Hän ohjaa, Hän vahvistaa, Hän auttaa.

Kahden hengen rukousryhmään tarvitaan vain kaksi ihmistä, joilla molemmilla on puhelin.

Tuottaja: Turun Helluntaiseurakunta | Esiintyjät: Pekka Havupalo | Kesto: 00:23:52 | Ajankohta: 6.12.2020

  • Katso lisää

  • Kaikki/
  • Jaksot/
  • Klipit

Lahjoita

Tule tukemaan UskoTV:n työtä ja tue omalla lahjoituksellasi, niin että voimme tulevaisuudessakin tarjota sinulle hyviä ohjelmia katsottavaksi. Lahjoita nyt!

Select Payment Method
Personal Info

Terms

Donation Total: 20.00€

SOITA 0600-12500

Puhelun hinta 10,26 e/puh + pvm

Keräyslupa: RA/2021/1670
alkaen 1.1.2022, myöntäjä Poliisihallitus 9.12.2021. Varat käytetään Avainmedian medialähetystyöhön Suomessa ja ulkomailla.

Lisää katsottavaa