Kutsu rukoukseen II
  • Lähetä palautetta /
  • Avaa Raamattu /
  • Lahjoita /
  • Lähetä ohjelmaidea

Raamattu

Valitse kirja ja luku ylläolevasta valikosta
Pyhä Raamattu - Vanha testamentti ja Uusi testamentti - Raamattu Kansalle 2012
© Raamattu Kansalle ry

Anna palautetta / Lähetä esirukouspyyntö

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Voit antaa palautetta tai lähettää rukouspyynnön käyttäen vasemmalla sijaitsevaa palautelomaketta. Valitse ensin palautteen tyyppi ja kirjoita sen jälkeen yhteystietosi ja viestisi.

Teknisten ongelmien kohdalla pyydämme antamaan vikaselosteen mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja selkeästi voidaksemme auttaa sinua. Huomioithan ruokuspyyntöä lähettäessäsi, että et lähetä lomakkeen kautta arkaluontaista tietoa ihmisistä.

Jättämäsi esirukoukset ohjataan kyseisen yhteisön sähköpostiin.

Ohjelmaidea

Anna ohjelmaidea

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.

Kutsu rukoukseen II

Raamatunkohta: Jaak. 5:13–18 Pekka Havupalo, 2021-01-03
Teema: Kutsu rukoukseen II

Nuorena perheenisänä päätin rukoilla tunnin sen jälkeen, kun muu perhe oli mennyt nukkumaan ja toisen tunnin ennen kuin muu perhe nousi yöuniltaan. Kuukauden jälkeen päätös oli pakko peruuttaa, koska minusta tuli väsymyksen tähden niin ärtyisä, että muu perhe kärsi. Opin, että rukous ei ole urheilulaji, eikä suoritus, jota mitataan. Sen sijaan rukous on ilmaisu suhteesta Jumalan kanssa. Rakkaus ei katso kelloon. Jumala ei tarkoittanut rukousta olemaan meille taakka vaan nostamaan taakkoja harteiltamme. Jaakob auttaa meitä kirjeessään rukoilemaan voimallisesti eli tavalla, joka tuottaa tuloksia.

I Omaksu rukoileva elämäntapa, j. 13–14,16
• Arkinen elämämme tarjoaa monenlaisia rukousaiheita. Joskus kärsimme vaivaa, meillä on ongelmia ja huolia. Jaakob neuvoo meitä kääntämään kaikki ongelmamme rukouksiksi. Jos opimme tämän, meidän jokaisella vaikeudellamme on ainakin joitakin myönteisiä seurauksia.
• Joskus olemme hyvillä mielin. Hyvän mielen voi kääntää kiitosrukoukseksi ja ylistyslauluiksi. Silloin hyvä mieli jättää muitakin jälkiä kuin muiston hyvästä mielestä.
• Joskus tarvitsemme toisten esirukousta, esimerkiksi silloin kun sairastamme. Kutsu toisia rukoilemaan kanssasi, kutsu toisia rukoilemaan puolestasi.
• Joskus näemme toisten ihmisten kärsimyksiä, sairauksia ja vastoinkäymisiä. Voimme kääntää näkemämme esirukoukseksi heidän puolestaan, mahdollisesti yhdessä heidän kanssaan.
• Jumala haluaa tulla kutsutuksi mukaan jokaiseen elämäntilanteeseemme.

II Tunnusta syntisi, j. 16
• On hienoa, jos voit löytää joidenkin kanssa niin avoimen rukousyhteyden, että voitte tunnustaa virheitänne toisillenne. Mutta vaikka et löytäisikään, tunnusta ne ainakin Jumalalle. ”Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä”, 1. Joh.1:9.
• Syntinsä anteeksi saanut voi rukoilla uskon rukouksia vanhurskaan (syyttömäksi julistetun ja armahdetun) asemasta käsin. ”Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta”, Room. 10:17. Melkein minkä tahansa Raamatunkohdan voi ottaa rukoustensa pohjaksi.

III Ole aito oma itsesi, j. 17
• Unohdamme helposti Raamatun sankarien inhimillisyyden. Eliasta muistamme Sarpatin leskelle tehdyn ruokaihmeen (jauhot ja öljy eivät loppuneet), lesken pojan herättämisen kuolleista ja voiton Karmelvuorella. Samalla unohdamme, että voiton jälkeen Elia pelkäsi ja lähti pakoon, masentui ja toivoi kuolevansa sekä vaipui itsesääliin (minä yksin olen jäänyt jäljelle).
• Elian rukouksia siivitti yhteys Jumalan kanssa, usko ja luottamus Jumalaan.
• Jumala kutsuu tavallisia ihmisiä rukoilemaan tavallisten ihmisten rukouksia, joiden seurauksena tapahtuu pelastumista, parantumista, varjelusta, uudistumista, olosuhteiden muutoksia.

IV Rukoile, kunnes vastaus tulee, j. 17–18
• Sanapari ”rukoili rukoilemalla” viittaa kestävään rukoukseen. Jumala ei vastannut Elian rukoukseen tämän erinomaisuuden tähden vaan Elian hellittämättömyyden tähden.
• Kun Elia rukoili uudelleen, taivas antoi sateen ja maa tuotti hedelmänsä. Kyseessä oli suuri taloudellinen siunaus. Ehdotan, että rukoilemme samaa, mutta hengellisessä mielessä, niin että Jumala antaisi Pyhän Hengen sateen seurakuntamme, kaupunkimme ja maamme ylle, ja moni voisi löytää henkilökohtaisen suhteen Jumalan kanssa Jeesuksen uhriin turvautuen.

Tuottaja: Turun Helluntaiseurakunta | Esiintyjät: Pekka Havupalo | Kesto: 00:26:36 | Ajankohta: 3.1.2021

  • Katso lisää

  • Kaikki/
  • Jaksot/
  • Klipit

Lahjoita

Tule tukemaan UskoTV:n työtä ja tue omalla lahjoituksellasi, niin että voimme tulevaisuudessakin tarjota sinulle hyviä ohjelmia katsottavaksi. Lahjoita nyt!

Select Payment Method
Personal Info

Terms

Donation Total: 20.00€

SOITA 0600-12500

Puhelun hinta 10,26 e/puh + pvm

Keräyslupa: RA/2021/1670
alkaen 1.1.2022, myöntäjä Poliisihallitus 9.12.2021. Varat käytetään Avainmedian medialähetystyöhön Suomessa ja ulkomailla.

Lisää katsottavaa