Kaiken loppu on lähellä
  • Lähetä palautetta /
  • Avaa Raamattu /
  • Lahjoita /
  • Lähetä ohjelmaidea

Raamattu

Valitse kirja ja luku ylläolevasta valikosta
Pyhä Raamattu - Vanha testamentti ja Uusi testamentti - Raamattu Kansalle 2012
© Raamattu Kansalle ry

Anna palautetta / Lähetä esirukouspyyntö

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Voit antaa palautetta tai lähettää rukouspyynnön käyttäen vasemmalla sijaitsevaa palautelomaketta. Valitse ensin palautteen tyyppi ja kirjoita sen jälkeen yhteystietosi ja viestisi.

Teknisten ongelmien kohdalla pyydämme antamaan vikaselosteen mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja selkeästi voidaksemme auttaa sinua. Huomioithan ruokuspyyntöä lähettäessäsi, että et lähetä lomakkeen kautta arkaluontaista tietoa ihmisistä.

Jättämäsi esirukoukset ohjataan kyseisen yhteisön sähköpostiin.

Ohjelmaidea

Anna ohjelmaidea

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.

Kaiken loppu on lähellä

Raamatunkohta: 1. Piet. 4:7–11 Pekka Havupalo, 2022-11-27
Teema: Kaiken loppu on lähellä

Uuden Testamentin kirjoittajille loppu tarkoitti ennen kaikkea lopullista pelastusta. Kun he kirjoittivat lopusta, he halusivat elvyttää kristittyjen uskoa ja rohkaista heitä vaikeuksien edessä. Tässä Pietari piirtää eteemme kuvan elämän rajallisuudesta ja nykyisen aineellisen todellisuuden väliaikaisuudesta. Samalla nousee esiin iankaikkisen ja ajallisen välinen jännite. Miten voisimme elää sydän iankaikkisuudessa niin, että emme samalla pakene ajallista todellisuutta ja laiminlyö vastuitamme? Miten voimme elää tässä ajassa niin, että sydän pysyy kiinnittyneenä iankaikkisuuteen ja Jumalan valtakuntaan?

I Rukoile, j. 7
• Pietari neuvoo meitä ankkuroimaan sydämemme iankaikkisuuteen rukoilemalla, pitämällä huolta siitä, että yhteytemme Jumalaan on syvä. Samalla hän kehottaa meitä säilyttämään kaikissa olosuhteissa mielemme maltin ja terveen harkinnan, että rukouksemme eivät estyisi. Getsemanessa Pietari ei jaksanut rukoilla mutta jaksoi heiluttaa miekkaa.
• Rukous ei ole Jumalan käyttämistä hyödyksemme vaan asettautumista hänen käyttöönsä. Rukous on tietoista hakeutumista Jumalan läsnäoloon. Rukous on vuorovaikutusta.

II Rakasta, j. 8–9
• Pietari neuvoo meitä ankkuroitumaan tähän aikaan rakastamalla ihmisiä. Tärkeintä tässä ajassa ovat ihmiset. Jeesus kuoli ihmisten ja perustamansa ihmisyhteisön eli seurakunnan puolesta. Minkään muun asian tai toiminnon tai rakenteen puolesta Jeesus ei kuollut.
• Puhuessaan rakkaudesta Pietari käyttää sanaa agape, jota käytetään jumalallisesta rakkaudesta. Hän puhuu siitä, kuinka Jumalan rakkaus voi vuotaa meidän kauttamme toisten ihmisen osaksi. Rakkauden tulisi olla luonteeltaan kestävää eikä tilanteiden mukaan vaihtelevaa. Rakkaus ei ole ensisijaisesti tunne, vaan tahdon päätös, joka johtaa käytännön tekoihin.
• Rakkaudessa on monia ulottuvuuksia, mutta Pietari nostaa niistä esiin vain yhden. Rakkaus peittää syntien paljouden. Meidän keskeneräisyytemme aiheuttaa vaikeuksia suhteisiimme, ellemme tietoisesti valitse rakastamista. Jos rakastamme, emme julkista toistemme virheitä. Jos rakastamme, olemme valmiit antamaan toistemme rikkeet anteeksi.
• Jos rakastamme toisiamme, rakastamme myös sitä yhteisöä, jonka yhdessä muodostamme. Puhumme toisistamme ja seurakunnastamme hyvää. Rakkaudesta syntynyt kritiikki auttaa meitä kehittymään ja kasvamaan. Virheitä etsivä mieli lannistaa ja tuhoaa ihmissuhteita.

III Palvele, j. 10
• Pietari ohjaa meitä ankkuroitumaan tähän aikaan myös palvelemalla toisiamme. Jokainen uskova on kykenevä palvelemaan toisia, koska jokainen on saanut Jumalan armosta lahjoja, joiden välityksellä hän voi olla vastaus joidenkin ihmisten rukouksiin ja ongelmiin.
• Luontaiset lahjat auttavat meitä keskittymään asioihin, jotka Jumala on tarkoittanut juuri meille. Seurakunnallista palvelutyötä varten annetut lahjat auttavat meitä toteuttamaan Jumalan tarkoituksia. Armolahjat auttavat meitä välittämään Jumalan avun toisten ihmisten elämään.
• Kun Paavali puhuu armolahjoista, hän asettaa niiden keskelle rakkauden ylistyksen. Pyhä Henki iloitsee siitä, kun hän löytää vaikutusalustakseen rakkautta.

Kun havahdut elämän rajallisuuteen ja kaiken väliaikaisuuteen rukoile, rakasta ja palvele. Kun haluat elää oikein iankaikkisen ja ajallisen välisessä jännitteessä, rukoile, rakasta ja palvele. Kun Jeesuksen paluu lähestyy rukoile, rakasta ja palvele. Kun teet näin, Jumala tulee ylistetyksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kunnia ja valta, aina ja iankaikkisesti. Aamen.

Tuottaja: Turun Helluntaiseurakunta | Esiintyjät: Pekka Havupalo | Kesto: 00:26:31 | Ajankohta: 27.11.2022

  • Katso lisää

  • Kaikki/
  • Jaksot/
  • Klipit

Lahjoita

Tule tukemaan UskoTV:n työtä ja tue omalla lahjoituksellasi, niin että voimme tulevaisuudessakin tarjota sinulle hyviä ohjelmia katsottavaksi. Lahjoita nyt!

Select Payment Method
Personal Info

Terms

Donation Total: 20.00€

SOITA 0600-12500

Puhelun hinta 10,26 e/puh + pvm

Keräyslupa: RA/2021/1670
alkaen 1.1.2022, myöntäjä Poliisihallitus 9.12.2021. Varat käytetään Avainmedian medialähetystyöhön Suomessa ja ulkomailla.

Lisää katsottavaa