Jumalan valtakunta on nyt – ja tulee
  • Lähetä palautetta /
  • Avaa Raamattu /
  • Lahjoita /
  • Lähetä ohjelmaidea

Raamattu

Valitse kirja ja luku ylläolevasta valikosta
Pyhä Raamattu - Vanha testamentti ja Uusi testamentti - Raamattu Kansalle 2012
© Raamattu Kansalle ry

Anna palautetta / Lähetä esirukouspyyntö

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Voit antaa palautetta tai lähettää rukouspyynnön käyttäen vasemmalla sijaitsevaa palautelomaketta. Valitse ensin palautteen tyyppi ja kirjoita sen jälkeen yhteystietosi ja viestisi.

Teknisten ongelmien kohdalla pyydämme antamaan vikaselosteen mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja selkeästi voidaksemme auttaa sinua. Huomioithan ruokuspyyntöä lähettäessäsi, että et lähetä lomakkeen kautta arkaluontaista tietoa ihmisistä.

Jättämäsi esirukoukset ohjataan kyseisen yhteisön sähköpostiin.

Ohjelmaidea

Anna ohjelmaidea

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.

Jumalan valtakunta on nyt – ja tulee

16.1.22 Kristiina Raassina
Jumalan valtakunta on nyt – ja tulee

Vuosia sitten olin viettämässä iltaa työtoverini kanssa. Olimme syömässä ravintolassa illalla antoisan ostosreissun jälkeen. Olin varautunut hauskaan jutusteluun ja hyvää ruokaan. Yllättäen, aika nopeasti päästyämme pöytäämme, ystäväni kysyi minulta Raamatusta. Miksi uskon, että se on totta? Mikä oikein on tämä uskovaisten juttu? Ja jouduin selittämään Raamatun alkulehdiltä loppuun, mikä on Jumalan suunnitelma ihmisiä kohtaan. – On siis hyvä varautua kertomaan Raamatun sanomasta.
Mikä sitten on Jumalan suunnitelma ihmisiä kohtaan? Mikä on Raamatun punainen lanka, Missio Dei. Laulamme usein laulua: ”Tulkoon valtakuntasi, tapahtukoon tahtosi…” Kun mietin tätä, niin mieleeni nousi Jukka Leppilammen laulun sanat: Jumalan valtakunta tulee.
”Jumalan valtakunta tulee. Se on väistämätöntä historiaa. Jumalan valtakunta tulee. Läpi Raamatun kuin punainen lanka löytyy Herran tahto: rauhattomuuteen tulee rauha. Tuo rauha antaa suuta vanhurskaudelle. Silloin toivo jää myös meidän lapsillemme. Meidän tärkein tarve on anteeksianto – katso, Jumalan karitsa syntimme kantoi. Nainen, mies, nuori tai harmaahapsi, ota valtakunta vastaan niin kuin lapsi…”
Olisiko yksi tapa kuvata Raamatun punaista lankaa ja kertoa Jumalan valtakunnasta?
1. Jeesus ja Jumalan valtakunta
Vanhassa testamentissa profetoidaan Messiaan saapumisesta ja Jumalan valtakunnasta. Jeesuksessa nämä profetiat toteutuivat.
”Jeesus tuli maan päälle perustaakseen Jumalan valtakunnan. Se tapahtuu lopullisesti, kun Jeesus palaa takaisin. Valtakunta on tarkoitettu kaikille, jotka ovat seuranneet häntä uskollisesti.” (Kommentaari).
Kun Jeesus aloitti toimintansa Galileassa, Jeesus julisti Jumalan valtakunnan saapumista. Hän kehotti syntisiä ihmisiä kääntymään ja tekemään parannusta. Matt. 4:17; ”Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle.” Johannes Kastaja oli julistanut myös näin.
Uskovia hän kehotti lähtemään liikkeelle julistamaan sanomaa Jumalan valtakunnasta. Matt. 4:18–20; ”Kulkiessaan Galilean järven rantaa Jeesus näki kaksi veljestä: Simonin, jota kutsuttiin Pietariksi, ja hänen veljensä Andreaksen. He olivat järvellä kalastamassa heittoverkolla, sillä he olivat kalastajia. Jeesus sanoi heille: ”Seuratkaa minua, niin minä teen teistä ihmisten kalastajia.” He jättivät heti verkot ja seurasivat häntä.”
Jeesus siis evankelioi ja teki opetuslapsia. Luuk. 19:10; ” Sillä ihmisen poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä on kadonnut.” Matt.4:19; ”Jeesus sanoi heille: ”Seuratkaa minua, niin minä teen teistä ihmisten kalastajia.” Jeesus lupasi opetuslapseuttaa seuraajansa.
Jeesus saarnasi, opetti ja paransi. Matt. 4:23; ”Jeesus kulki kaikkialla Galileassa. Hän opetti synagoogissa, julisti valtakunnan evankeliumia ja paransi kaikenlaisia tauteja ja vaivoja, joita kansassa oli.” Evankeliumin julistamiseen liittyy mm. sairaiden paraneminen. Se todisti, että Jeesus oli Jumala.
Jumalan valtakunnan opetuslapset myös opettavat muita. Matt. 13:52; ”Hän sanoi heille: ”Sen tähden jokainen kirjanoppinut, koosta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi, on kuin talon isäntä, joka tuo aarrekammiostaan esiin uutta ja vanhaa.”
Jeesus lähetti opetuslapsensa saarnaamaan hyvää sanomaa kaikille kansoille. Hän kehotti sanomaan: ”Jumalan valtakunta on lähestynyt: tehkäät parannus ja uskokaat evankeliumi” (Mark. 1:15). Jeesus itse toimi näin.
Jeesuksen julistama valta ei ollut maallista valtaa, vaan taivaallista. Jeesus ei luonut maallisen onnen valtakuntaa. Jeesus kuoli ristillä Jumalan pelastussuunnitelman mukaan. Ja syntinen saa rauhan Jumalan kanssa.
”Kun Jeesus nousi kuolleista, hän teki sen todellisen kuninkaan voimassa. Voittaessaan kuoleman hän osoitti olevansa kuningas, jonka valta on monin verroin suurempi kuin pahuuden voimien”. (Kommentaari).
Fariseukset kysyivät, milloin Jumalan valtakunta tulee. He odottivat ajallisen uuden valtakunnan perustamista. Jeesus vastasi heille, ettei Jumalan valtakunnan rajoja voi nähdä ihmissilmin. Sinne ei voi kävellä, eikä se tule kuin auto tai juna asemalle. Jumalan valtakunta ei ole ruoka tai juoma. Se on vanhurskautta, iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä. (Room. 14:17.)
Jeesus opetti Jumalan valtakunnasta vertauksin. Sitä verrataan sinapinsiemeneen, joka on pienin kaikista siemenistä. Kun sen taimi kasvaa täyteen mittaansa, se on kuitenkin puutarhan kasveista suurin ja linnut voivat pesiä sen oksilla. (Matt. 13:31–32.) Jumalan valtakunta on myös aarre, joka on kätketty peltoon. Ihminen löysi sen ja kätki uudelleen. Löytäjän ilon tähden hän meni ja myi kaiken, mitä omisti, ja osti sen pellon. (Matt. 13:44.)
2. Seurakunta ja Jumalan valtakunta
Seurakunnan tehtävänä on kertoa ihmisille Jeesuksen ylösnousemuksesta ja ikuisen elämän toivosta. Jumalan valtakuntaan pääsee sisälle uskon kautta.
”Jumalan lähetys eli Missio Dei on Jumalan tahdosta alkanut lähetystehtävä, jonka tavoitteena on Hänen kunniansa ilmestyminen ihmisten keskellä. Tämä toteutuu jumalan kokonaisvaltaisessa pelastussuunnitelmassa” (Fida International 2014, 11).
Seurakunnan tehtävä on lähetystehtävä. ”Helluntaina syntyi seurakunta, jonka tehtävänä oli julistaa ilosanoma Jumalan valtakunnasta kaikille maailman kansoille. Jumalan valtakunta on jo nyt läsnä seurakunnan kautta, siksi evankeliointi ja lähetystyö ovat luovuttamaton osa seurakunnan olemusta” (Fida International 2014, 12).
Jeesus antoi lähetyskäskyn: Matt. 28:19; ”Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani.” Seurakunta kutsuu, varustaa ja lähettää työntekijöitä lähetystyöhön.
Muista, että seurakunta on ihmiset ei rakennus tai organisaatio. Emme saisi ajatella niin, että on olemassa seurakunta, joka hoitaa evankelioinnin ja lähetystyön ja minulla ei ole enää vastuuta siitä. Koko seurakunnalla, kaikilla sen jäsenillä tulee olla näky siitä, miten Jumalan pelastussuunnitelmaa levitetään niin lähellä kuin kaukana.
Määritelmä: Missionaalisuus = Lähetys seurakunnan ydintoimintana. Seurakunnan ulospäinsuuntaava luonne, johon kuuluu samanaikaisesti sekä lähellä että omien kulttuurirajojen ulkopuolella tapahtuva lähetysvastuun kantaminen.
3. Sinä ja Jumalan valtakunta
Taivasten valtakunta tuli ihmisten keskelle, kun Jeesus tuli maailmaan. Tänään Jeesus hallitsee uskovien sydämissä.
Vielä otteita Leppilammen laulusta: ”Pelottelut synkkään tulevaisuuteen, maailman hallitsijaan tai sotaan uuteen. Silloin muista, että ainoa valta, joka tulee jäädäkseen, on Kaikkivaltiaalta”.
”Itseäsi toteuta on päämäärä, joka elämääsi ei voi jäädä. Etsi ensin Jumalan valtakuntaa, kaiken muun Hän sen mukana antaa”.
Tuossa laulussa ovat esillä: synti, uskoontulo, evankeliumi ja Jeesus. Jumalan valtakunta tulee ihmisen sydämeen, kun hän löytää uskon Jeesukseen. Toisen kerran – silloin näkyvällä tavalla – Jumalan valtakunta tulee Jeesuksen takaisintulon yhteydessä. Silloin Jumalan valtakunta ilmestyy kokonaan. Pahuus tuomitaan.
Jos et ole vielä mukana Jumalan valtakunnassa, niin tee parannus synneistä ja käänny Jumalan puoleen. Jumala välittää sinusta. Käänny pois synnistä ja ota vastaan Jeesus elämäsi Herraksi. Jumalan valtakunta on anteeksiannon ja armon valtakunta. Jeesus vapauttaa ja antaa toivon ja rauhan sydämeen.
Jos olet Jumalan valtakunnan kansalainen, niin ole valmis oppimaan uutta ja opettamaan muita. Elä täydesti valtakunnan elämää. Tällä tarkoitan, että hoidat omaa hengellistä elämääsi ja palvelet lahjoillasi. Jeesus kehotti ihmisiä etsimään ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin heille annetaan sen myötä kaikki muukin (Matt. 6:33).

Lopuksi:
Kun meiltä kysytään, mikä on Jumalan suunnitelma, niin meidän ei aina tarvitse lähteä kertomaan Raamatun sanomaa alusta loppuun. – Minäkin tein sen vasta pyydettäessä. Mutta on hyvä olla mielessä itsellä sellainen peruskuva Raamatun pelastussanoman kokonaisuudesta.
Miksi sitten ystäväni kysyi minulta? Olin oikeasti ystävä. Olin oikeasti uskovainen, myös julkisesti. Olin oikeasti normaali ihminen. Pyhä Henki valmisti tilanteen. – Tämä sama ystävän kohtaaminen toimii myös lähetyskentällä.
Yksinkertaisesti meidän tulee olla ihmisenä ihmisten keskellä. Korostan aitoutta. Pyhän Hengen vaikutus elämässä on oleellinen osa uskovan elämää. Pyhä Henki antaa oikeat sanat oikeaan aikaan. Jumalan valtakunta on läsnä meissä.
Minulle aina ihana Raamatun lause löytyy Jeesukselta, kun hän aloitti julkisen palvelutehtävänsä ja palasi Hengen voimassa Galileaan: Luuk. 4:18–19; ”Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille. Hän on lähettänyt minut julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen ja julistamaan Herran suosion vuotta.”
Jeesuksen tehtävässä tuli esille Jumalan valtakunnan luonne: Kadotetuille se merkitsi evankeliumin julistusta, seuraajille se merkitsi opetuslapseutta, sairaille parantumista, pahojen henkien vallassa oleville vapautusta, kuolleille heräämistä.
Isä meidän rukous sanoo; Matt.6:10; ”Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa.” Rukouksen lopuksi vielä sanomme: ”Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti”.

Tuottaja: Turun Helluntaiseurakunta | Esiintyjät: Kristiina Raassina | Kesto: 00:22:02 | Ajankohta: 16.1.2022

  • Katso lisää

  • Kaikki/
  • Jaksot/
  • Klipit

Lahjoita

Tule tukemaan UskoTV:n työtä ja tue omalla lahjoituksellasi, niin että voimme tulevaisuudessakin tarjota sinulle hyviä ohjelmia katsottavaksi. Lahjoita nyt!

Select Payment Method
Personal Info

Terms

Donation Total: 20.00€

SOITA 0600-12500

Puhelun hinta 10,26 e/puh + pvm

Keräyslupa: RA/2021/1670
alkaen 1.1.2022, myöntäjä Poliisihallitus 9.12.2021. Varat käytetään Avainmedian medialähetystyöhön Suomessa ja ulkomailla.

Lisää katsottavaa