Hyvän siemenen tarkoitus
  • Lähetä palautetta /
  • Avaa Raamattu /
  • Lahjoita /
  • Lähetä ohjelmaidea

Raamattu

Valitse kirja ja luku ylläolevasta valikosta
Pyhä Raamattu - Vanha testamentti ja Uusi testamentti - Raamattu Kansalle 2012
© Raamattu Kansalle ry

Anna palautetta / Lähetä esirukouspyyntö

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Voit antaa palautetta tai lähettää rukouspyynnön käyttäen vasemmalla sijaitsevaa palautelomaketta. Valitse ensin palautteen tyyppi ja kirjoita sen jälkeen yhteystietosi ja viestisi.

Teknisten ongelmien kohdalla pyydämme antamaan vikaselosteen mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja selkeästi voidaksemme auttaa sinua. Huomioithan ruokuspyyntöä lähettäessäsi, että et lähetä lomakkeen kautta arkaluontaista tietoa ihmisistä.

Jättämäsi esirukoukset ohjataan kyseisen yhteisön sähköpostiin.

Ohjelmaidea

Anna ohjelmaidea

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.

Hyvän siemenen tarkoitus

Hyvän siemenen tarkoitus
Matt. 13:24-30, 36-43
Pekka Havupalo, 2024-06-02

Kylväjävertauksesta näimme, että sydämemme ja seurakuntamme on kuin pelto, jossa on monenlaista maaperää ja johon Jumala kylvää uusia alkuja. Nyt näkökulma vaihtuu globaaliksi: Jumalan pelto on maailma, j. 38. Vaikka maailma on Pahan hallinnassa, sen omistusoikeus on ja pysyy Jumalalla. Vertauksen aikaperspektiivi venyy nykyhetkestä maailmanajan loppuun saakka. Tämä vertaus valottaa Jeesuksen kylvämän hyvän siemenen tarkoitusta tässä maailmassa.

I Kylvetty kasvamaan, j. 24 + 26
• Edellisessä vertauksessa voimakkain siemen oli Jumalan sana. Siemen voi olla myös Jumalan antama ajatus, vaikutelma, idea, kaipaus tai unelma. Tässä vertauksessa edellisen vertauksen satoa kantavasta maaperästä on tullut siemen: hyvä siemen on valtakunnan lapset, j. 38.
• Kun otat Jeesuksen vastaan, sinusta ja kaikesta, mitä Jumala on sinuun asettanut, tulee hyvä siemen, jonka Jumala kylvää tähän maailmaan. Luonnolliset lahjasi, palvelulahjasi ja armolahjasi ovat tätä siementä. Sitä ovat myös Jumalalta saamasi ideat ja unelmat. Siemenen ydin on sinussa asuva Kristus, kirkkauden toivo. Olet hyvä siemen, koska Jeesus on tehnyt sinusta sellaisen. Uskosi kautta Jeesukseen Jumala lukee sinun hyväksesi Jeesuksen viattomuuden ja täydellisyyden. Jumala on koodannut elämäsi tuottamaan siunausta, lisäarvoa ja satoa.
• Maailman ongelmat ovat lähtöisin siitä, että Paholainen kopioi kylvämisen konseptin käyttöönsä. Se kylvää maailmaan pahuutta, valhetta, kaaosta, petosta ja eripuraa. Pahan tarkoituksena on tuhota hyvän siemenen sato, mutta vihollisen kylvö ei voi estää Jumalan kylvöä kasvamasta.
• Paholaisen kylvötyön onnistuminen edellyttää ihmisten nukkumista. Rikkaviljaa voidaan kylvää sinne, missä on nukahdettu hengellisesti. Rikkaviljaa ovat ihmiset, jotka harjoittavat vääryyttä ja houkuttelevat toisia eettisesti ja moraalisesti vääriin valintoihin, j. 41.

II Kylvetty kestämään, j. 27-30
• Palvelijat pyysivät lupaa hävittää paha. Vastaus on yllättävä. Paha hävitetään vasta maailmanajan lopussa, ettei samalla tuhottaisi hyvää viljaa. Hyvä ja paha kasvavat rinnakkain. Ilmestyskirja kuvaa tätä näin: Ilm. 22:11. Jo tämän vertauksen nojalla voidaan sanoa, että kristillinen yhteiskunta on utopia. Meidät on kylvetty kestämään Pahan aiheuttaman paineen alla.
• Rikkaviljassa on todennäköisesti kyse yleisestä vehnäpeltojen myrkyllisestä rikkakasvista, jota oli melkein mahdotonta erottaa vehnästä ennen kuin tähkät alkoivat kypsyä. Kypsinä vehnän jyvät ovat suuria ja kullankeltaisia, tämän rikkakasvin jyvät taas pieniä ja harmaita.
• Luonnollisessa maailmassa rikkaviljasta ei voi koskaan tulla hyvää viljaa. Jumalan maailmassa jokainen Jeesuksen seuraaja on saanut kokea Jumalan tekemän muutosihmeen. Jeesuksen ristin tähden synnit on saatu anteeksi, myrkky on neutraloitu ja rikkakasvista on tullut vehnää. Jos rikkavilja kitkettäisiin liian aikaisin, moni meistä ei olisi saanut koskaan mahdollisuutta pelastua ja tulla uskoon. Jumalan ääretön rakkaus ja kärsivällisyys ovat syitä siihen, että paha tuomitaan vasta maailmanajan lopussa. Tarvitsemme hengellistä viisautta oppiaksemme vastustamaan Paholaisen tekoja niin, että emme samalla vahingoita Jumalan valtakunnan kasvua ja estä muutosihmeitä rikkaviljasta hyväksi siemeneksi.

III Kylvetty voittamaan, j. 40-43
• Yksi Jumalan tärkeimmistä päämääristä on oikeuden saattaminen voimaan, Jes. 42:1-4.
• Sekä Jeesuksen seuraajien että hänen vastustajiensa olosuhteet muuttuvat radikaalisti. Paholaisen kylvö hävitetään. Ne, jotka eivät usko Jeesukseen, joutuvat ikuiseen kadotukseen. Jeesuksen omat saavat kirkastetun ylösnousemusruumiin ja pääsevät loistavaan päämäärään.
Jeesuksen seuraajana sinä kasvat, koska Jeesus asuu sinussa.
Jeesuksen seuraajana sinä kestät, koska Jeesus asuu sinussa.
Jeesuksen seuraajana sinä voitat, koska Jeesus asuu sinussa.

Tämä vertaus sisältää käytännöllisiä ohjeita elämäämme:
– Jos Jumala luottaa näin paljon kylvämisen dynamiikkaan, pitäisikö meidänkin? Mitä hyvää me voisimme kylvää ympärillemme?
– Älä ole niin huolissasi kaikesta pahasta tässä maailmassa. Vaikka se tuottaa Jeesuksen seuraajille ahdistusta (Joh. 16:33), se ei pysty tukahduttamaan Jumalan valtakunnan kasvua.
– Lopullinen päämääräsi Jeesuksen seuraajana on käsittämättömän upea. Kulje sitä kohti Jeesuksen seurassa, Pyhän Hengen avulla ja ihmisiä palvellen.

Tuottaja: Turun Helluntaiseurakunta | Kesto: 00:35:35 | Ajankohta: 2.6.2024

  • Katso lisää

  • Kaikki/
  • Jaksot/
  • Klipit

Lahjoita

Tule tukemaan UskoTV:n työtä ja tue omalla lahjoituksellasi, niin että voimme tulevaisuudessakin tarjota sinulle hyviä ohjelmia katsottavaksi. Lahjoita nyt!

Select Payment Method
Personal Info

Terms

Donation Total: 20.00€

SOITA 0600-12500

Puhelun hinta 10,26 e/puh + pvm

Keräyslupa: RA/2021/1670
alkaen 1.1.2022, myöntäjä Poliisihallitus 9.12.2021. Varat käytetään Avainmedian medialähetystyöhön Suomessa ja ulkomailla.

Lisää katsottavaa