Elä tänään rohkeasti
  • Lähetä palautetta /
  • Avaa Raamattu /
  • Lahjoita /
  • Lähetä ohjelmaidea

Raamattu

Valitse kirja ja luku ylläolevasta valikosta
Pyhä Raamattu - Vanha testamentti ja Uusi testamentti - Raamattu Kansalle 2012
© Raamattu Kansalle ry

Anna palautetta / Lähetä esirukouspyyntö

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Voit antaa palautetta tai lähettää rukouspyynnön käyttäen vasemmalla sijaitsevaa palautelomaketta. Valitse ensin palautteen tyyppi ja kirjoita sen jälkeen yhteystietosi ja viestisi.

Teknisten ongelmien kohdalla pyydämme antamaan vikaselosteen mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja selkeästi voidaksemme auttaa sinua. Huomioithan ruokuspyyntöä lähettäessäsi, että et lähetä lomakkeen kautta arkaluontaista tietoa ihmisistä.

Jättämäsi esirukoukset ohjataan kyseisen yhteisön sähköpostiin.

Ohjelmaidea

Anna ohjelmaidea

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.

Elä tänään rohkeasti

Kristiina Raassina Turussa 19.6.2022
Elä tänään rohkeasti
Otsikko voisi olla jonkun elämäntaito-opaskirjan otsikko, mutta minulle se on Raamatusta esille tuleva ohje.
Keittiömme seinällä on taulu, missä lukee englanniksi Fil. 4:7. Olemme saaneet sen lahjaksi kymmeniä vuosia sitten. ”Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.” Minulle Jumalan rauha merkitsee rohkeutta.
Jeesukseltä kysyttiin lopun merkkejä ja hän vastasi mm. seuraavasti. Luuk. 21:25b ”…maan päällä on kansoilla ahdistus ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat”. ”Kansa nousee kansaa vastaan” (Luuk.21:10).
Minun ei tarvitse kertoa teille, missä ajassa nyt elämme. Uutiset ovat täynnä sotaa, nälkää, luonnonkatastrofeja. Turvattomuuden tunne lisääntyy.
Rohkeus ei ole pelon puuttumista, vaan kykyä hallita pelkoa. Tähän tarvitsemme apua.
Matt. 21:15–16 ensimmäisen adventtina lapset huusivat Hoosianna Daavidin pojalle. Hoosianna tarkoittaa, pelasta nyt, auta nyt. Se on meidän huutomme tänäänkin.
Jeesus ei jättänyt meitä yksin. Meille on annettu Pyhä Henki ja Jumalan rauha voi varjella meidän ajatuksiamme.
1. Pyhä Henki on rohkaisija
Meillä on vierellä rohkaisija, (Parakleetos, kreik.), Pyhä Henki. Häntä kutsutaan myös lohduttajaksi tai toiseksi puolustajaksi. Jeesus on uskovan ensimmäinen puolustaja. ”Hän elää aina rukoillakseen heidän puolestaan” (Hep.7:25).
Jeesus lupasi rukoilla Isää antamaan heille ja meille toisen Puolustajan olemaan kanssamme iankaikkisesti (Joh. 14:16). ”Toinen” tässä tarkoittaa, että Pyhä Henki on samaa jumalauutta kuin Jeesus, mutta hänellä on erilaiset tehtävät. Jumala on siis yksi. Jeesus ei ole maan päällä kanssamme, mutta Pyhä Henki on meissä.
Erään kommentaarin mukaan parakleetos voi olla sellainen puolustaja, joka hoitaa asiamme jopa silloin kun emme itse edes ole näkyvillä. Voimme rukoilla, että Pyhä Henki voi valmistella esim. erilaisia kohtaamisia etukäteen.
Koemme Pyhän Hengen avun elämässämme eri tavoin. Joskus se on syvä rauha sydämessä. Tai tietoisuus, että asiat hoituvat. Tai pelko ei enää hallitse elämäämme.

2. Pyhä Henki antaa rohkeuden todistamiseen
Helluntaina Pyhä Henki laskeutui opetuslapsiin ja he todistivat rohkeasti Jumalan teoista ja Jeesuksen ristinkuolemasta. Pyhä Henki on annettu myös meille todistamista varten.
Erään pastorin (Pekan) saarnasta vuodelta 2016: ”Rohkeus – uusi voimanlähde, Apt. 1:4–8 ”Kun apostolit todistivat suurella voimalla ja heidän yllään oli suuri armo, heidän takanaan oli tämä prosessi. Jeesus oli johdattanut heidät rakkauteen, rukoukseen ja rohkeuteen. Hän oli antanut heille uuden asenteen ihmisiin ja Jumalaan. Hän oli antanut heille uuden vaikutuskanavan. Hän oli antanut heille uuden voimanlähteen. Tätä kaikkea Jeesus tarjoaa myös meille, että voima ja armo kertoa hänestä voisivat lisääntyä”.
Alkuseurakunnan vainojen keskellä opetuslapset saivat kokea Pyhän Hengen antamaan rohkeutta. Tänäänkin vainojen keskellä uskovat voivat kokea rohkeutta.
Uskon, että moni meistä on saanut kokea uudenlaista rohkeutta todistaa uskostaan, kun on täyttynyt Pyhällä Hengellä. On saanut myös viisautta. Oma kokemukseni on se, että aivan tavallisessa keskustelussa mieleeni on tullut kysyä jotain, usein jotain yllättävää itsellenikin, mikä sitten on johtanut keskustelua hengellisiin asioihin. Rohkeus on myös sitä, että uskaltaa olla omana itsenään, uskovaisena, työpaikalla tai harrastuksissa. Aina ei edes tarvita sanoja todistamiseen. Kyllä sinun tekemisiäsi ja reaktioitasi seurataan.

3. Pyhä Henki vaikuttaa rohkeutta kulkea Jumalan suunnitelmissa
Kun olet täyttynyt Pyhällä Hengellä ja saanut rohkeuden todistaa uskostasi, niin seuraavaksi voi rohkeasti kulkea Jumalan johdatuksessa.
Noin vuonna 60 jKr. Välimerellä tapahtui haaksirikko ja yhdellä vangilla, Paavalilla, oli sisällään rauha ja usko siihen, että asiat järjestyisivät. Tämä rauha oli Jumalan antamaa yliluonnollista rauhaa. Apt. 27:21–38. Miten muuten Paavali olisi voinut merihädässä kehottaa muita aterioimaan. Paavalin kokema rauha tarttui muihinkin.
Paavali (2 Kor. 11:26): ”Olen usein ollut matkoilla, ollut vaaroissa virtojen vesillä, vaaroissa rosvojen takia, vaaroissa heimolaisteni puolelta, vaaroissa pakanoiden puolelta, vaaroissa kaupungeissa, vaaroissa erämaassa, vaaroissa merellä ja vaaroissa valeveljien parissa”.
Miltä tuntuisi olla Paavalin esirukoilija? Paavali pyysi kirjeissään muistamaan häntä rukouksin.
Kun olimme Kaakkois-Aasiassa, niin monesti koimme ystävien rukoukset rohkaisevina. Saimme matkustaa rauhallisin mielin.
Rohkeutta on kulkea eteenpäin kutsun mukaan vastustuksesta huolimatta. Vastustus ei aina ole merkki, että olet kadottanut oikean suunnan.
Mooseksen ja Aaronin johdolla, valtava yli kahden miljoonan ihmisen joukko, aloitti matkansa pois Egyptistä. Jumala ei nimittäin johdattanut israelilaisia lyhintä reittiä kohti luvattua maa, vaan pitempää reittiä, autiomaan kautta. Jos olisivat menneet suorinta tietä, heitä olisi heti ollut vastassa viholliskansa, filistealaiset ja he olisivat joutuneet heti taisteluun. Joten Jumala viisaasti ajatteli, että parempi johtaa kansa niin, ettei ne joudu heti taisteluun, jotteivat ala katua ja palaa takaisin Egyptiin. Jumala käski Moosesta leiriytymään lähelle merta. Sitten tilanne muuttui huonoksi ja faaraon joukot lähestyivät. Ihmiset alkoivat moittia Moosesta ja Jumalaa (2. Moos. 14:11,12). Ihmiset unohtivat, että Jumala hallitsee kaikkea. Jumalan ohjeitten mukaan, Mooses kohotti sauvansa ja ojensi kätensä meren ylle. Kun kansa katseli ihmeissään, Jumala nosti voimakkaan tuulen, joka siirsi veden syrjään molemmille puolille. Näkyviin ilmestyi kuiva maa, joka muodosti polun meren halki. Jumala avasi pakotien!
Joskus Jumala voi sallia sinunkin elämään jotain vaikeuksia, ja oikeaan aikaan ja oikealla tavalla niissä sinua sitten auttaa, jotta hänen jollekin toiselle ihmiselle voi sinun elämäsi kautta näyttää voimansa. Et voi aina ymmärtää, miksi tiettyjä asioita tapahtuu, mutta voit olla varma, että Jumala valvoo elämääsi.
Daavid voitti Goljatin, mutta ennen sitä Daavid sai moitteita vanhimmalta veljeltään. (1 Sam.17:28–29). Joku on sanonut, että ennen suurta hengellistä voittoa, on testaus. Kun et luovuta siinä vaiheessa, niin pääset kokemaan Jumalan puuttumisen asioihin.
Jumala johdatti Moosesta ja Daavidia juuri heille sopivalla tavalla ja heille sopiviin tehtäviin Mooses oli opetellut kuulemaan Jumalan äänen ja siitä oli hyötyä. Daavid taas oli taitava kivien heittäjä koska oli joutunut puolustamaan lampaita villieläimiltä. Jumala johdatti Daavidin käyttämään lahjaansa.
Tänä keväänä oli tosi vaikuttavaa katsoa musikaalia ja seurata Matilda Wreden elämän vaiheita. Matilda Wrede kulki Jumalan antaman kutsun mukaan. Hänen kutsuaan ja tehtäväänsä koeteltiin ja hän maksoi kutsustaan myös hintaa. Hän eli rohkeasti.
Pyhä Henki siis rohkaisee meitäkin jatkamaan kutsumme mukaan Jumalan suunnitelmissa.

Lopuksi:
Hep. 10:35–36: ”Älkää siis heittäkö pois rohkeuttanne, jonka palkka on suuri, sillä te tarvitsette kestävyyttä, että täyttäisitte Jumalan tahdon ja saisitte sen, mikä on luvattu.”
Uskovan elämän merkitys ei ole kiinni ajallisissa asioissa. Jeesus nousi kuolleista ja valmisti meille sijan Isän kodissa.
Elämässäsi voi olla asioita, jotka vievät pois rohkeutta. Sairaudet, taloudelliset vaikeudet, ihmissuhdeongelmat. Rukoillaan, että Pyhä Henki antaisi viisautta arkeesi, jotta selviäisit haasteista. Osaisit tehdä oikeita päätöksiä ja valintoja. Jeesus on myös parantaja. Rukoillaan, että kaikissa tilanteissa voisit olla levollinen ja että pelko poistuu.
En pysty päättämään, että nyt olen rohkea. Tarvitsen päivittäin Pyhän Hengen antamaa rohkeutta ja viisautta ja rakkautta. Tänään voimme myös rukoilla, että sinäkin saat kokea Pyhän Hengen täyteyden elämässäsi.
Jos et vielä ole ottanut Jeesusta vastaan elämääsi, niin tänään sekin on mahdollista. Usko Jeesukseen ja pyydä Hänet sydämeesi asumaan.

Rukous:
Pyhä Henki anna rauha ja rohkeus meille tänään olosuhteista huolimatta. Varjele ajatuksemme ja tunteemme. Kiitos, että Taivaan Isällä on kaikkia hallinnassa.

Tuottaja: Turun Helluntaiseurakunta | Esiintyjät: Kristiina Raassina | Kesto: 00:22:20 | Ajankohta: 19.6.2022

  • Katso lisää

  • Kaikki/
  • Jaksot/
  • Klipit

Lahjoita

Tule tukemaan UskoTV:n työtä ja tue omalla lahjoituksellasi, niin että voimme tulevaisuudessakin tarjota sinulle hyviä ohjelmia katsottavaksi. Lahjoita nyt!

Select Payment Method
Personal Info

Terms

Donation Total: 20.00€

SOITA 0600-12500

Puhelun hinta 10,26 e/puh + pvm

Keräyslupa: RA/2021/1670
alkaen 1.1.2022, myöntäjä Poliisihallitus 9.12.2021. Varat käytetään Avainmedian medialähetystyöhön Suomessa ja ulkomailla.

Lisää katsottavaa