Että te uskoisitte, osa VI
  • Lähetä palautetta /
  • Avaa Raamattu /
  • Lahjoita /
  • Lähetä ohjelmaidea

Raamattu

Valitse kirja ja luku ylläolevasta valikosta
Pyhä Raamattu - Vanha testamentti ja Uusi testamentti - Raamattu Kansalle 2012
© Raamattu Kansalle ry

Anna palautetta / Lähetä esirukouspyyntö

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Voit antaa palautetta tai lähettää rukouspyynnön käyttäen vasemmalla sijaitsevaa palautelomaketta. Valitse ensin palautteen tyyppi ja kirjoita sen jälkeen yhteystietosi ja viestisi.

Teknisten ongelmien kohdalla pyydämme antamaan vikaselosteen mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja selkeästi voidaksemme auttaa sinua. Huomioithan ruokuspyyntöä lähettäessäsi, että et lähetä lomakkeen kautta arkaluontaista tietoa ihmisistä.

Jättämäsi esirukoukset ohjataan kyseisen yhteisön sähköpostiin.

Ohjelmaidea

Anna ohjelmaidea

  • Lomakkeella kerätään nimi ja sähköpostiosoite, voidaksemme vastata viestiisi. Lisää tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.

Että te uskoisitte, osa VI

Raamatunkohta: Joh. 9:1-7 Pekka Havupalo, 2019-12-01
Teema: Että te uskoisitte, osa VI

Johannes tallensi evankeliumiinsa seitsemän Jeesuksen tunnustekoa. Hänellä oli selkeä päämäärä, Joh. 20:30-31. Tunnusteko on ihme, joka kuvaa Kristuksen persoonaa, voimaa ja valtaa. Se on tunnusmerkki siitä, että Jeesus ei ole ainoastaan ihminen vaan myös Jumala. Tämäkin ihme kertoo lisää Jeesuksesta.

I Kärsimys koskettaa Jeesusta
• Jeesus katsoi miestä tavalla, joka kiinnitti opetuslasten huomion. Mies ei ollut koskaan nähnyt mitään. Hän eli pimeydessä. Hän ei kyennyt tekemään työtä, vaan elätti itsensä kerjäämällä. Hän oli riippuvainen toisten armeliaisuudesta. Yhteiskunnan loistavilla turvaverkoilla on myös kielteinen vaikutus: ne etäännyttävät meitä ottamasta vastuuta niistä, joiden asiat ovat heikosti.
• Opetuslapsille miehen kärsimys oli teologinen ongelma. Heidän teologiansa oli yhtä yksiviivaista kuin Jobin ystävien. Heidän mielestään kärsimys oli suora seuraus jonkun tekemästä synnistä.
• Sokea mies todennäköisesti kuuli sekä opetuslasten kysymyksen että Jeesuksen vastauksen. Toimimaton aisti yleensä vahvistaa muita aisteja, koska ihminen on enemmän niiden varassa.
• Jeesus torjui opetuslasten käsityksen. Hänelle mies oli rakkauden kohde, jonka tila avasi mahdollisuuden auttaa tätä. ”Näin on tapahtunut, että Jumalan teot tulisivat hänessä julki” tuskin tarkoittaa sitä, että Jumala olisi säätänyt miehen kärsimään sokeudesta, kunnes Jeesus parantaisi hänet. Luontevampi tulkinta on se, että sokeus antoi Jeesukselle mahdollisuuden tehdä tunnusteko ja osoittaa jälleen olevansa ei ainoastaan ihminen vaan myös Jumala.
• Elämme turmeltuneessa maailmassa, jossa hyviä tekoja ei aina palkita eikä pahoista teoista aina rangaista. Jeesus aina ei muuta olosuhteita, mutta voi parantaa niihin liittyvän sisäisen kivun.

II Jeesus tuo valon pimeyteen
• Tässä Jeesus kertoo jo toisen kerran olevansa maailman valo. Ensimmäinen kerta oli siinä yhteydessä, kun Jeesus valaisi aviorikoksesta kiinni otetulle naiselle tien puhtaampaan elämään.
• Jeesus tuo valon kaikenlaiseen pimeyteen ja sokeuteen. Ihminen voi olla sokea monella tapaa: sokea sille, kuka Jeesus on, sokea Jumalan rakkaudelle, sokea omille virheilleen ja asenteilleen, sokea lähimmäisen hädälle, sokea käyttäytymisensä vaikutuksille.
• Jeesuksen tapa parantaa sisälsi tuetun uskon haasteen. Laittaessaan tahnaa silmiin Jeesus käytti hyväkseen kosketuksen voimaa ja antoi syyn totella kehotustaan. Mies halusi pestä tahnan pois. Sokean matka Siloan altaalle oli vaivalloinen uskon seikkailu, joka seurauksena pimeys päättyi.
• Siloa merkitsee: lähetetty. Jeesus on Jumalan lähettämä ehtymätön valon lähde. Kun teemme sitä, mitä Jeesus lähettää meidät tekemään, elämäämme tulee lisää valoa ja näkökykyä.
• Jeesus muutti sokean miehen elämän käsikirjoituksen kokonaan.

III Jeesus rakastaa ihmisiä enemmän kuin omaa elämäänsä
• Edellisen luvun alussa Jeesus armahti aviorikoksesta kiinni otetutun naisen kivittäjiensä käsistä. Saman luvun lopussa ihmiset halusivat kivittää Jeesuksen (Joh. 8:59). Tässä on vertauskuva siitä, mitä tapahtui Golgatan ristillä noin neljän kuukauden päästä: Jeesus kärsi kuolemantuomion, että me voisimme uskon kautta häneen vapautua ikuisesta kuolemasta ja erosta Jumalasta.
• Pelastuttuaan täpärästi kivittämiseltä Jeesus paransi sokean miehen sapattina tietäen, että fariseukset raivostuisivat siitä. Hän rakasti miestä enemmän kuin omaa elämäänsä.
• Jeesus rakastaa sinua enemmän kuin omaa elämäänsä. Golgata on ikuinen todiste siitä.

Tuottaja: Turun Helluntaiseurakunta | Esiintyjät: Pekka Havupalo | Kesto: 00:37:31 | Ajankohta: 1.12.2019

  • Katso lisää

  • Kaikki/
  • Jaksot/
  • Klipit

Lahjoita

Tule tukemaan UskoTV:n työtä ja tue omalla lahjoituksellasi, niin että voimme tulevaisuudessakin tarjota sinulle hyviä ohjelmia katsottavaksi. Lahjoita nyt!

Select Payment Method
Personal Info

Terms

Donation Total: 20.00€

SOITA 0600-12500

Puhelun hinta 10,26 e/puh + pvm

Keräyslupa: RA/2021/1670
alkaen 1.1.2022, myöntäjä Poliisihallitus 9.12.2021. Varat käytetään Avainmedian medialähetystyöhön Suomessa ja ulkomailla.

Lisää katsottavaa